Tack Försäkringskassan

Två månaders sjukskrivning i höstas resulterade i en följetong kanske blir det en roman. Man blir sjuk, går till läkaren får en diagnos och blir sjukskriven, varför ?  Man är en redig medborgare man gör som man blir tillsagd, det kommer ett brev från F-kassan man fyller snällt i alla uppgifter och bifogar sitt läkarintyg, klistrat dit ett frimärke och lägger brevet på brevlådan. Sen väntar man, det är tyst inte ljud hör man, då lyfter man luren och ringer. Får en telefonsvarare i örat, man ska knappa hit och dit och så kommer det. – Du är just nu nr 68 i kön, vi har just nu 24 handläggare som arbetar för att hjälpa dig. Hjälp 24 st hoppas man inte ska prata med alla 24 samtidigt.

Så äntligen kommer man fram får uppge sitt personnummer, samma personnummer som jag för en stund sedan knappade in på telefonen,  så kommer beskedet, vi kan inte handlägga ditt ärende för vi saknar ditt läkarintyg, hmm det läkarintyg som jag stoppade i samma kuvert som den ”lilla” blanketten jag snällt fyllt i har fått fötter, själv öppnat kuvertet och gett sig ut på rymmen. Men redig som man är ringer man upp sin läkare och ber om ett nytt läkarintyg, för F-kassan vill ha ett orginal. Så går tiden och man ringer igen samma visa knappa hit och dit, samma långa kö. Men förhoppningsvis ett nytt svar på varför händer det inget, varför kommer inte min sjukersättning. Trodde jag !  Men ack nej svaret är det samma som vid förra samtalet, vi kan inte handlägga ditt ärenden för vi saknar ditt läkarintyg. Nytt samtal till läkaren men denna gången fick det bli fax. 

Så väntar man och se efter ytterligare någon månad kommer det ett litet brev från F-kassan som redan i första stycket talar om tre gånger för säkerhets skull, att jag var aldrig sjuk och får där med ingen ersättning. Min husläkare är med andra ord inte kompetent för utifrån att ha träffat mig ställde hon fel diagnos jag var ju aldrig sjuk. Jag kostade bara hennes tid och hennes lön under mitt besök, tid och pengar som någon annan behövt bättre än mig – För jag var ju trots allt aldrig sjuk, det kunde ju F-kassan tala om utan av vi överhuvudtaget aldrig träffats. Att det var 12 år sedan sist jag ”utnyttjade” denna fabolösa instans det tar man inte hänsyn till.    

Alltså kan man stänga sjukhus, vårdcentraler och privatpraktiker för de handläggare  och de läkare som försäkringskassan konsulterar kan ställa diagnos utan att träffa patienten.  Jag är tacksam att jag inte valde ett yrke som gjort att jag arbetar på F-kassan, tänka att var bjuden på en middag med människor man inte känner så frågar din bordsgranne var jobbar du med och då skulle man behöva svara på F-Kassan. Hemska tanke !

Kontentan är att för att vara sjuk måste man vara frisk ! Och följetongen lär inte vara slut på länge !

 

5 thoughts on “Tack Försäkringskassan

  1. Ping: Svensk välfärd | And then there was !

  2. Vet inte om det är någon tröst men jag möts av dessa problem dagligen när mina deltagare har flera ”tuffa” diagnoser men blir utförsäkrade ändå…trots prövning hos mej där det ej går att uppnå en arbetskapacitet på ens 20%…Förr sades det att vilken tur det är att vi bor i Sverge med den trygghet som finns när man blir sjuk…jag vet inte det.
    Hoppas att du fortsätter kämpa för din rättighet att få vara sjuk! (det lät lite sjukt men du förstår nog vad jag menar).
    Kramisar från Karin o skäggisar

Var inte blyg lämna en kommentar

