Förlamande solskenshistoria

Igår var det tösarejs i vår lilla stad, 1400 tjejer, kvinnor, töser, tanter joggade, sprang, promenerade 5 km, så även jag. Men jag är inte solskenshistorian för jag har pigga ben. Men min 75 åriga mor är en fantastisk solskenshistoria, för 5 år sedan vaknade hon upp på Lunds Universitetssjukhus total förlamad p.g.a en läkemedelsskada efter en hjärnoperation. Tror inte att någon trodde att hon skulle klara av att komma tillbaka till ett rörligt liv mer än hon själv.

Hon är en kämpe med massor av vilja, 2 år senare satt hon i rullstol och hade bestämt sig för att här skulle hon inte tillbringa sitt liv och i går genomförde hon tösarejsets halvmil , 30 av hennes vänninor slöt upp och överraskade henne med att de skulle gå med och stötta henne genom loppet. På mållinjen mötte hennes personliga tränare upp, och gick med henne över mållinjen, en fantastisk människa som gjort ett enormt arbete med att träna, stötta och peppa min mor.  Och idag kl 09.00 ska hon åter vara på gymmet för nu är det dags att sätta upp nya framtidsmål.    

Trött och nöjd kunde hon slå sig ned tillsammans med alla sina sina vänner i idrottshallen och avnjuta en god picknick, då kom den sista överraskningen hon blev hyllade med blommor, tal och 1400 kvinnor stod upp och applåderade henne, då kom tårarna ! Och jag är en stolt dotter som beundrar min mor för hennes fantastiska bedift och hennes livsglädje !!

Men jag är också stolt över min yngsta dotter som genomförde loppet på 27 min !

Hej !

 

15 thoughts on “Förlamande solskenshistoria

  1. Oj oj. Vilken historia. Jag har lite svårt att hitta rätt tangenter för det blev dimmigt i ögonen. Hälsa till din mamma att hon är toppen – vi skulle behöva fler av hennes kaliber. Likaså hennes väninnor. Så underbart.

  2. vilken underbar historia och vilken bragd din mamma gör…vilken fantastisk förebild hon är för dig och sina barnbarn ja även för oss alla…att inte ge upp oavsett vad som än händer utan det går att nå sina mål bara man bestämmer sig…underbart, kram till er alla
    Åsa

  3. Vilken fantastisk mor du har!!!! Så härligt att läsa en sådan historia, och se att allting går om viljan finns där 🙂 Du har all rätt att vara superstolt över henne, och dottern såklart.
    Kramar

  4. Det gick inte att se texten på slutet. Tårar forsade nerför mina manliga kinder. Jag fick ta paus. Visst ska du känna dig stolt Åse. Visst händer det mirakel. Underbart att få läsa när något går i den riktningen. Tyvärr inte så vanligt. Djupt imponerad av din mor. Där kan man prata om en bragd. Vilken seger. Vilken uppvaktning hon fick. Genast är jag nyfiken på hennes nästa mål.
    Bamsekram

  5. Oh jag blir varm och knottrig samtidigt åt denna underbara solskenshistoria. Viljan fanns hela tiden hos din mor och hon är en stjärna. Ni två, du och dottern var förstås duktiga också.

  6. Sicken kämpe till mor du har! Jag får tårar i ögonen när jag läser ditt inlägg. Vilken underbar solskenshistoria och vilket jävlar anamma! *gör vågen*
    Ge din mamma en kram från mig, jag är verkligen imponerad och förstår bara en bråkdel av allt hon har fått kämpa.
    Grattis till väl genomfört lopp av alla 3! :mrgreen:
    Kramis

Var inte blyg lämna en kommentar

