Fästing

Idag vandrade det omkring en fästing på Axl´s huvud, fy vad jag tycker de små gynnarna är obehagliga, nu hade den inte bitit sig fast tack och lov. Både Axl och Ruby är behandlade med Frontline eftersom vi är mycket ute i skog och mark och där trivs de små parasiterna. Det lilla krypet gick en säker död till mötes. 

   Jag är ingen förespråkare av gift men fästigen sprider både borrelia och erlichia och med den skada dessa sjukdomar kan göra tror jag det är bättre att använda Frontline, innan detta så kallade gift hinner göra skada har våra fyrbenta vänner gått ur tiden. Vi har provat både naturmedel och bärnstenshalsband men tyvärr fungerar det inte, i alla fall inte på våra hundar, tyvärr ! 

Även vi tvåbenta i familjen är vaccinerade, men mot TBE  ( hjärninflammation)

Hej !

5 thoughts on “Fästing

  1. Vi använder Effipro (spot on) men jag tror det är samma aktiva substans (fipronil) som i Frontline, vilket vi haft tidigare. Det fungerar utmärkt på våra hundar (yorkshireterrier). I fjol tog vi totalt högst 2-3 fästingar på dom. Då kan man ju vara nöjd.
    Ja fy vad dom är äckliga, nu i värmen kläcks dom väl som bara f-n!

  2. Nobelpris till den som kommer på en utrotningsmetod Bärnsten funkar utmärkt på mina men så är de oxå lite korthårigare än de skäggiga. Jag testade Frontline ett år men Acke blev jättesjuk så jag är glad att bärnsten funkar på mina

Var inte blyg lämna en kommentar

