Abbekåsa gåsen Joakim

Idag på radion spelades en visa av och med Edvard Persson, den handlar om en gås från Abbekås , Abbekås mina barndoms trakter, min farmor sjöng ofta om Abbekåsa gåsen Joakim för mig när jag var liten och berättade att han var ingen snäll gås den där Joakim, saga eller verklighet för mig var han verklig och idag när den spelades på radion så väcktes alla dessa barndomsminnen. Hur jag som liten flicka satt på köksbordet hos min farmor och farfar och rullade upp min farmors hår på papiljotter, hur jag själv gick till taxistationen och tog en ”droska” till farmor när jag rymde hemifrån. Den snälla taxiägaren ringde mina föräldrar och talade om att nu har ”tösen” rymt igen.

Abbekås ett litet fiskeläge längs med sydkusten, en ro fylld liten hamn, Även om jag inte bor där längre så åker jag ibland ned till hamnen och blir lite nostalgisk för här har jag mina rötter och så många minnen. Där är vackert och strosar man omkring bland fiskarnas hoddor känns det som om tiden har stannat, jag blir barn på nytt.

För Joakim va ente lia dan som andra han.
Han va gås, gunås, men va åsså en man !
Så akta er små gäss när ni går ud men alltid him,

å ente ble som Abbekåsa-gåsen Joakim.

11 thoughts on “Abbekåsa gåsen Joakim

  1. Abbekås… så exotiskt det låter. Var tvungen att googla lite… och nu vill jag åka dit!
    Visst är det härligt att få vara lite nostalgisk ibland…
    Ha det gott!
    Kram

  2. Alltid roligt när man får barndomsminnen, händer ju ibland 🙂

    Sv: ja nu tog jag ut all min semester och några jag hade kvar sedan förra året, ska verkligen bli skönt att få vara ute så länge fast det vara nära att det blivit fyra för mig oxå.

  3. Nu känner jag inte till visan, men däremot känner jag igen känslan när man går i sina barndoms kvarter. Man kan nästan känna dofterna också.
    kram kram

  4. Länge sedan jag var där… Till Smygehuk åker vi varje sommar för att äta en laxbakelse men längre österut var det länge sedan vi körde…

    Ha en fin kväll!

Var inte blyg lämna en kommentar

