Trädgårdsgatan

Förmiddagens bildskörd tillägnar jag Cornelia, som ställde frågan om jag kände till Trädgårdsgatan, så idag tog jag och Axl en liten promenad dit för att se vad vi kunde hitta.

Vi fanns det vi sökte, nr 4 beläget precis där gatan mynnar ut vid Klosterkyrkan.

Huset hör inte till de äldre, härliga rosor klängde på husgaveln, prydligt och välskött ser det ut att vara.

Bara ett stenkast där ifrån ligger klostret och klosterkyrkan.

När vi ändå var ute på promenad fortsatte vi vår lilla stadsvandring, förbi frivilliga brankåren, Den första lördagen i Augusti varje år testar Ystads Frivillige Bergnings-Corps (bildat 1839) sin utrustning på Stortorget. Den unge som inte fått sitt ”vattendop” genom att springa kors och tvärs under vattenstrålarna, s.k. sprutmönstring, är ingen riktig Ystad unge.

Vid kaffestugan Bäckahästen, stannade vi till och tittade på folklivet.

Så vandarde vi hemåt igen och jag tänkte,  Åh vad jag skulle vilja sitta där uppe på takåsen och se min lilla stad från ovan.

7 thoughts on “Trädgårdsgatan

  1. Åse! Tusen tack för dagens promenad i lilla Ystad! Jag har inte varit på Trädgårdsgatan 4 sen jag var en liten flicka, men det här nya huset är nog inte helt olikt det gamla, tror jag. Undrar om det ligger en trädgård innanför, som på den tiden..? Ja, det kan ju inte du veta, jag bara funderar.

    Jag skickar en länk hit till min mamma, för hon vill också väldigt gärna se!

    TACK igen! Så himla gulligt av dej!
    Kram!

    • Jag tror faktiskt att det ligger en trädgård där innan för, huset är nog ett flerfamiljshus idag för det fanns en porttelefon, vem vet en dag kanske jag ringer på och ber om att få titta in 🙂

      • Mamma trodde också att det skulle vara ett flerfamiljshus, Men det ser UT som ett ”vanligt” hus och byggt i trevlig stil som inte skiljer sej alltför mycket från det gamla. Bra, tycker jag!

  2. Jag byter int bort min Lilla Stugan för allt i världen… om det inte är så att jag passerar Ystad nångång. Säkrast att låta bli! 😉

  3. En vacker liten stad! Själv minns jag Paulsgränd eftersom min stora kärlek hette Paul… Korsar nog Supgränd förresten… Midsommardagen till ära 😉

Var inte blyg lämna en kommentar

