hat kärlek

Igår var det hundutställning i den vackra slottsparken på Sofiero, vädret var precis lagom utställningsväder solen varvades med moln. Jag har nån slags hat kärlek till det här med hundutställning, det är trevligt att komma till en vacker utställningsplats, träffa trevliga hundvänner och se många fina hundar, det är också otroligt roligt att titta på alla människor som kommer dragandes med burar, hundar, trimmbord och diverse atteraljer, damer i fin fina kjolen och lilla kavajen. Sen putsas det på lilla hunden det ska borstas, klippas och pussas på.

In i ringen och springa några vänstervarv, ställa upp så att domaren kan klämma och känna, le lite extra vackert och kanske hade det gått lite extra bra om den lilla blusen hade varit lite mer urringad. Sen kan man sitta och tjuvlyssna på samtalen efter uppvisningen

 – idag gick det inte så bra för han (hunden alltså) var nog lite trött han visade inte upp sig riktigt och just idag är pälsen inte i sin bästa kvalitet. 

Men hur som haver och tycka vad man vill, för vår uppfödare gick det bra, fina resultat för alla hennes hundar och det glädjer vi oss åt.

Mattes egen lilla pussgurka var ju så klart vackrast av dem alla, även om inte domaren och jag var av samma åsikt, men så var ju domaren en kvinna och jag hade varken den lilla kjolen eller fina kavajen på mig. Kan de kanske vara därför…….

  

7 thoughts on “hat kärlek

  1. Men gisses ja… Jag har också vart på utställning med våran uppfödare på Bedlington… och JA jag kan bara med hela mig hålla med dig!! Det är lite av en cirkus och rätt roligt att iaktta. Det som slår mig är egentligen hur olika vi människor är funtade. Allt snack som är runt ringen både negativt och positivt… ja du förstår nog vad jag menar! Det är så skönt att befinna sig på sidan om och tycka lite synd om dom som inte har mer distans till sig själva och andra!
    Du skriver så himla roligt… det är så kul att läsa!!!
    Kram BeA

  2. Jag var ju också där i parken igår. Vi hade hundar under min uppväxt så det är verkligen ett djur jag tycker om. Jag kan förstå exakt vad du menar med det du skriver här i inlägget och jag är typen som säkert hade tyckt likadant om jag varit där med mina hundögon, det där med fina kjolar och kavajer…hoppas du förstår vad jag menar 🙂
    Såg några schnauzer igår och tänkte faktiskt på dig och dina fina hundar (och så var du där, men det visste jag ju inte) Vet inte vad jag trott och tänkt, men efter att ha sett dina fina foton här i bloggen trodde jag nog att schnauzern var en lite större hund. Otroligt fin i vilket fall som helst.

    Ha en bra måndag.
    Kram

  3. Det ligger en hel del i det. Jag har ställt ut Miss E och inser att det finns många oskrivna regler. Såg precis en bild på FB där man tittade mer på handlerns behag än hunden…

  4. Hi hi såklart Ruby är den finaste Det där med utställning .. Jag har nog samma uppfattning som du Och spöka ut mig med kort kjol och djup urringning det skulle jag aldrig få för mig Det är faktiskt hunden som ska bedömas Men det ligger ngt i det du skriver.

  5. jasså är det den outfiten man ska ha! trodde det bara gällde manliga domare hahaha
    kul att det gick bra för uppfödaren!

Var inte blyg lämna en kommentar

