medan regnet

Medan regnet strilar, himlen är grå och tvättmaskinen jobbar passar jag på att göra
back-up på datorn och få lite ordning på mina bilder. Jag har nog några tusen bilder och dessa försöker jag ha sorterade i mappar. Mappar som jag döpt så jag lätt ska kunna hitta bland dem, men se det blir aldrig som man tänkt. När man börjar leta så kommer man inte ihåg i vilken mapp man stoppat in dem, hur jag än försöker får jag inte till något bra system.

Finns det nått bra tips att få kanske ?

Tjingeling !

 

12 thoughts on “medan regnet

  1. Hej!
    Vilken trevlig blogg du har. Här har jag kikat runt läst och njutit av dina fina bilder.
    Angående foton och mappar så har har jag mappar som heter semester,familj trädgård små tillfällen mm sedan så har jag undermappar till dessa med årtal och namn funkar bra för mig.
    Mvh Lotta

  2. Jag har mappar med årtalen sen undermappar med månaderna. Inte helt perfekt kanske med det funkar rätt bra ändå…
    Vilka häftiga bilder på stenar du lagt in,
    Ha det gott
    Kramiz**

  3. Anders har fixat så vi har totalkoll. En övermapp med årtal, undermappar med månad+ledtext. Han införde detta i samband med att han skulle scanna in våra ca 10.000 diabilder innan vi flyttade hit. Vi slängde sen originalen och har följt ordningen så allt är lätt att hitta.

    Sen har han i efterhand på dom inscannade bilderna gått in och manuellt satt datum på dom (med hjälp av gamla dagboksnoteringar). Så när det ploppar förbi bilder på datorn ser man datumet.

    Hmmm… Jag ljög nog lite. Det där med att ”vi” har totalkoll. Så här kan det låta när jag letar efter bilder:
    – Anders! Vilket år var det som vi….
    Han svarar med året och sen kan jag hitta bilderna 🙂

  4. Med Picasa eller Photo Scape (båda gratisprogram)… behöver du inte fundera, de katalogiseras automatiskt och bilder visas när du letar och om du taggar bilderna blir det ännu lättare! Jag har båda men använder mest Photoshop Elements som också har bra katalogsystem! Inte behöver du slita ditt hår över det! Härliga bilder på stenarna!
    Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

