skridskor

Minns ni era första skridskor ?
När jag var barn och fick mina första skridskor så var de begagnade, skinnet var så mjukt att man åkte mer på insidan än på skridskoskenan. Vi for till en liten sjö som sopats ren från snö och där stapplade vi barn omkring på våra skridskor. Man ramlade omkull skrattade och provade igen och igen och igen. Till slut lärde man sig att åka lite grand och alla vi barn åkte runt, runt i en stor härlig ringdans, När jag blev några år äldre fick jag skridskor med taggar fram i nosen, vita konståkningsskridskor, jag kunde göra piruetter och åka baklänges och det blev vackra mönster i isen, då kände jag mig som en riktig isprinsessa.

De här skridskorna fick följa med mig hem från en liten butik idag, de får pryda sin plats i hallen och påminna om svunna tider.

24 thoughts on “skridskor

  1. Vad fint att läsa om dina skridskominnen! Jag har alltid tyckt om att åka skridskor. Dina i hallen är verkligen fina 😉

    Jag skulle vilja åka vid Rockefeller Center – hoppas det blir av en dag.

    Kram!

  2. Mina allra första minns jag väl så där,men jag har sett kort på när jag åkte på dom,och det var såna där med dubbla skenor. Men sen när man började skolan så blev det fina vita skridskor med guldstjärnor på sidorna.
    Så fina skridskor du köpte,och du gör rätt i att hänga dom väl synliga så fler får njuta av dom*
    Kram vännen**

  3. Åh, det var längesedan jag åkte skridskor. Säkert 30 år typ:-) Synd och skam! Men mina första skridskor som jag fick i julklapp…visst minns jag dem!:-)

    Kramar cecce

  4. Ja visst minns jag mina första skridskor! Har alltid älskat att åka skridskor och drömde som barn om att bli en tjusig isprinsessa och konståkerska 😉
    Fin fina skridskor du köpt.
    Kram Maria

  5. Vilka fina skridskor du har köpt!

    Mina första grillor var med taggar. Det var med hjälp av dom som man kunde ta sig fram och snurra och så. Jag var jätteduktig! (Mitt eget omdöme, tvivlar på att det verkligen var så… 😉 )
    Typ 100 år senare var jag med jobbet och vi skulle åka skridskor i Kungsträdgården. Nu ska jag minsann visa dom! Tänkte jag. Men där hade dom slipat ner taggarna (var väl rädda om isen, kan tro) och jag var verkligen som Bambi på hal is. Jösses…
    🙂

  6. Jag kommer också ihåg de första skridskorna, de köpte min mormor till mig (hon var min dagmamma) de var vita med ludd uppe på kanten och de var sååå fina 😉

    Kram Ullis

  7. oh vilka fina skridskor du har hittat 🙂
    Jag minns mina första, dom var också i skinn men hade rosa luddfoder som stack ut ovanpå på kanten. jag var så stolt! Min Noa fick sina första förra året. riktiga skinn hockeskridskor och i år fick de bli nya i hårdplast.
    Ha en toppen dag
    kram

  8. Vilka fina skridskor! Ja, jag minns så väl, vi hade spolad is precis bredvid vårt hus, jag snörde på skridskorna hemma och gick till isen och åkte. Vilka minnen. 🙂

  9. Japp, jag minns dem. Vita konståkningsskrillor med taggar fram. Men jag lärde mig varken piruetter eller att åka baklänges. Det blev aldrig någon isprinsessa av mig. Men det var roligt ändå. 🙂
    Vilka fina skrillor du fick med dig hem!
    Kram och ha en fin torsdag!

  10. Vilka fina! Mina skridskominnen är inte så angenäma. Hela vintern (som är lååååång där jag är uppvuxen) skulle det åkas på gymnastiklektionerna och himmel vad man frös! Ofta var det kring 20 minusgrader och man tappade känseln i tårna. När jag började högstadiet började vi tjejer dock hänga vid rinken frivilligt, då med varma skor och inte för att åka själva utan för att det var där byns killar samlades på kvällarna för att spela hockey haha!
    Ha en bra dag!

  11. Visst minns jag dem. Mer än väl! Det var ett par vita skinnskridskor med vit pälskant. Så mycket jag älskade dem! Nästa par ett par konståkningsskridskor i skinn hade jag på mig när jag bröt benet väldigt illa….

    Fina skridskor du köpte!

  12. Nja, jag minns nog inte mina första skridskor, men jag minns de där med taggar fram och jag minns hur glad jag blev när jag fick killskridskor istället och slapp de där (enligt mig) hemska taggarna ;).
    Ha det bra! Kram Jennifer

  13. Nope. Jag minns inte mina första skridskor. Men jag minns en väldigt speciell skridskodag med skolan… den fruktansvärt hemska dagen då familjens hund skulle avlivas… och just den dagen förväntades jag åka skridskor… jag gick i tredje klass.

    Sen trodde jag i min enfald också att skridskoåkning är ungefär som cykling. Har man lärt sej en gång så kan man… men så är icke fallet, har jag fått konstatera. Jag kan cykla. Men jag kan INTE åka skridskor längre! *S* Bambi på hal is gånger 100 ungefär, så ser det ut när jag försöker *S*

  14. Så fina skridskor o vilken nostalgitripp du fick mig på. Jag åkte mycket skridskor som barn, älskade det. Hade ofta konståkningstävlingar, ja jisses så roligt man hade, mina föräldrar fick nästan släpa in mig på kvällarna. Kramisar Tina

  15. Vilka söta skridskor 🙂

    Jag fick vita konståkningsskridskor som pappa slipade bort sist taggen på för jag åkte på killars vis & inte genom att sätta i taggarna 🙂

    Ha en fin kväll!
    Kram

  16. Mina första skridskor hette Bibbi, samma namn som chefen för dagiset hette. Jag gillade inte henne, hon skällde på mig varje gång jag rymde!

  17. Jo då visst minns jag de första skridskorna! Pappa som spelade mycket bandy köpte vita skridskor till, men inte var det konståkning. Sex år var jag och tyckte det var så svårt och tråkigt, men det var bara att hugga tag i pappas bandyklubba och lära sig stå på benen. Sedan blev det riktiga med många taggar, piruetter och vatten i knäna av alla landningar som inte slutade som de skulle! Men jag älskade min konståkningskridskor…
    Kram
    Melodys matte

Var inte blyg lämna en kommentar

