När man längtar

När man längtar efter julen och den skulle vara vit, då regnar den bort, inte julen men allt det vackra vita som lyser upp och ger den där speciella stämningen.

Inomhus doftar det i alla fall jul av hyacinter, griljerade revben och ett badkar fyllt av grönkål, som ska repas från stjälkarna, kokas i skinkspad tillsammans med vitkål när vätskan pressats ur ska den stekas i smör och sist men inte minst  tillsätter man grädde.

Under min uppväxt hade vi aldrig grönkål på julbordet, men så träffade jag en Halläning och blev presenterad för grönkålen, eller grönkålen blev presenterad för mig, då tyckte jag att det smakade som en nyklippt gräsmatta men med åren har jag lärt mig och idag skulle jag bli besviken om inte julbordet innehöll just grönkål. Julskinka, brunkål och lite grönkål på samma gaffel, så gott att jag blir alldeles lycklig. 

Har ni grönkål på julbordet ?

gron   Ha en fin lördagskväll.
Tjingeling !

20 thoughts on “När man längtar

  1. Grönkål är gott. Allra helst äter jag den i form av soppa (fast inte på julbordet, då då…). Brunkål, däremot, tycker jag är vedervärdigt, trots att det fanns med varje jul från det jag född var. Aldrig gillat någonsin.

    Smaken är som baken, delad.

  2. Här har du en riktig halläning. Bor till och med i byn där mycket av den grönkål som säljs kokas o blir små grönkålskorvar. Från oktober ligger en aromatisk grönkåldoft över hela byn, blä säger ungdomarna, gott säger jag. Grönkål måste finnas på julbordet annars är det ingen jul. Kramisar Tina

  3. Nej Grönkål har vi inte… Lite rödkål brukar vi ha…. Tänk vilka skillnader det är på traditioner från hem till hem…

    Här smälter oxå snön tyvärr… än är det vitt men plusgrader så det blir nog ingen vit jul inte…

    Ha en fin dag!
    Kram

  4. Hahaha…näe, jag har varken grönkål i badkaret eller på julbordet…!! Dels saknar jag badkar (ja, jag saknar det verkligen när det är kallt ute…!!) och sen är inte grönkål något vi haft på julbordet någon gång vad jag vet. Däremot brysselkål…Men tillbaka till grönkålen, jag har nog haft samma inställning som du, det smakar lite gräs över det hela. Men det är ju aldrig för sent att lära om…
    Efter att ha haft ett riktigt busväder under lördagen så…regnar det!! Nu börjar jag känna mej som den närking jag är, gnällig…
    Ha en fin tredje advent!!
    Kram kram

  5. Nä, ingen grönkål här! Min kära sambo vill ha rödkål… så det får han 😉 Men jag gör ett försök varje år när vi är på julbord med jobbet… kanske växer jag till mig och tycker om det någon dag *ler*

    kram kram till dig!

  6. Nej tyvärr, men jag tycker det är jättegott och smaskar i mig hos andra då jag blir bjuden.
    I mitt föräldrahem gjordes det endast brunkål:-)

    Kram Cecce

  7. Visst fanns det grönkål på julbordet under mina barndomsjular i småland, men inte åt vet det, utan det var som dekoration på faten! Tror aldrig jag smakat, men satt idag och läste ett recept på en paj med grönkål. Kanske får testa! Rödkål strimlar vi och fräser på med rödlök, apelsiner och valnötter!
    Ha det gott!
    Melodys matte

  8. Ett helt badkar med grönkål :). Jag brukar ha grönkål i sallad eller göra någon paj med den.Men det verkar gott det som du gör.
    Men vilken knäpp debatt det är som pågår kring advent…lucia…pepparkaksgubbar…kyrkan osv. Typiskt svensk demokrati uti fingerspetsarna. Nej här ska bakas ännu en omgång med pepparkakor.
    Nyss inkommen från snöskottningen. Det var tungt för det är blöt snö. 1 plusgrad..nu.
    Trist att snön blaskar bort.

    annika..

  9. Alltså… Med tanke på senaste tidens debatt så är det bäst att du skippar vitkålen och brunkålen. Grönkålen är nog den som är mest neutral och som inte retar upp nån etnisk grupp. Ooops. Nu glömde jag grönlänningarna. Nej. Ta bara kål. (fast ta inte kål på någon, det är inte heller bra… 😉 )

Var inte blyg lämna en kommentar

