Skjuta nyårsraketer

Så närmar sig helgen då vi ska ta farväl att 2012 och hälsa ett nytt orört år välkommet, nyårsafton  då middagsbordet ska dukas vackert, det ska ätas och drickas gott, tolvslaget ska firas in med skumpa, skratt och nyårsraketer. Ett och annat nyårslöfte ska kanske också avläggas. 

I många hem har det inhandlats raketer för dyra pengar och på tolvslaget ska de skickas upp mot skyn med dunder och brak. På ett ögonblick har tusentals kronor gått upp i rök.

Det är då många av våra fyrbenta vänner ligger darrande under sängen i vånda, panik och är skräckslagna för de förstår inte vad som händer. I vår lilla stad han man valt att arrangera ett fyrverkeri i hamnen på tolvslaget, toppen kan jag tycka om det bara hade stannat vid det, men redan dagarna innan och dagar efter nyår smäller det av en och annan raket, en mardröm för både djuren och oss djurägare en mardröm för vårdpersonalen på våra sjukhus som ska ta emot människor som skadats illa av oaktsamhet eller där något gått fel när man tänder dessa fyrverkeripjäser.

axl

Nu har inte vi skotträdda hundar men det kan vända som man vänder bladet i en bok. Vi har vänner som får lämna sin hund på pensionat precis efter julhelgen och hämta hem henne efter trettonhelgen för hon är så fruktansvärt skotträdd, det är förfärligt att se sin fyrbenta vän så stressad, rädd och panikslagen. Jag lastar mina hundar i bilen och åker ut en bit utanför stan för att under våra promenader undvika smällandet, det känns helt enkelt inte tryggt att promenera inne i samhället. Ska det vara så ?!  

ruby

Det finns säkert många som inte håller med mig i detta, som tycker det är en tradition att avfyra nyårsraketer, okey men till traditionen hör inte att det ska skjutas raketer både före och efter nyår,  då vänder jag på steken och tänker så här, ska vi inte tänka på våra fyrbenta vänner kan vi ju fundera på hur mycket pengar som läggs på detta för mig spektakel  pengar som kunde användas till mycket bättre ändamål, till de som inte har mat för dagen t.ex

Visst hade det varit vackert att se himlen fyllas av de här

DSC_lampa09201001040881

Bara en tanke så här en lördagsförmiddag från en liten stad på sydkusten.

Samtidigt passar jag på att ge en eloge till Ica Maxi och Willys som valt att inte sälja några nyårsraketer, fint tycker jag.

Tjingeling !  

   

17 thoughts on “Skjuta nyårsraketer

  1. Jag kan bara instämma…
    Hade ”bara” varit på 12-slaget så ok då.. Visst Zingo är livrädd, får dödsångest.. Men om det bara vore under en kort stund.. Men det håller på i flera dagar & sedan tar det kanske en hel vecka innan man får hunden glad, harmonisk & lugn på promenaden efter sista smällaren….

    MER LYKTOR!!

    Klokt inlägg!
    Kram

  2. En vecka efter nyår gick jag i parken inne i stan, någon stod i en buske och kastade en smällare mot oss, både hund och jag blev riktigt rädda. Jäklar så arg jag blev. Nyår är lika med landet för oss. Det där med rislyktor är ju tyvärr inte heller helt okomplicerat, finns det möjlighet att de går upp över 400 m så ska man ha tillstånd från Transportstyrelsen. En klar kväll med rätt vindar så stiger lätt upp över det avståndet. Bor man inom en radie av 10 km från en flygplats måste man alltid ha tillstånd. Det fick vi lära oss förra året efter vi skickat upp våra!
    I år blir det att se fyrverkeriet på TV och låta hundarna ha lugn och ro.
    Kram
    Melodys matte

  3. Håller med till 100%, och mer om det går…Har haft en hund som vart totalt skräckslagen, och det berodde på att han som valp vart skrämd av ett par ungar med smällare på nyår. Sen hjälpte ingenting, hur mycket vi än försökte, tränade, tog till medicin, han mådde så dåligt så vi valde att fira nyår och påsk långt bort från all ära och redighet…Sen önskar man att folk kunde skänka sina pengar till bättre ändamål, lika väl som att skicka upp dom i luften…snacka om att de går upp i rök!! Fram för rislyktor!!
    Ha ett bra avslut på detta år!!
    Kram kram

  4. Även jag har en 100% skottfast hund, så vi lider inte direkt av det. Men fy så dumt jag tycker att det är att riskera liv och hälsa, ögon och fingrar osv… på detta sätt. Absolut meningslöst att slösa sina pengar på sånt här och dessutom, utöver allt du har skrivit, så är det riktigt jä*la miljö-ovänligt också. Massa konstiga tungmetaller och annat som vi skvätter ut helt okontrollerat.

    Hörde också på radion, att de här vackra ballongerna kan stiga högre än man anar och att de utgör en fara för flygtrafiken! Har inte alls tänkt på det, men så är det tydligen.

    Vi borde kunna fira utan att skicka upp nåt alls i himlen, bara njuta och umgås.

    Snygga jeans, för övrigt. Jag borde också se mej omkring efter ett par nya, kanske två. Råkade få en massa marshall”stearin” på mina snyggaste och de andra jag har är alldeles slut. Men det är så som du skriver, igen, att det är inte helt enkelt att hitta. Nu är jag inte direkt nån planka, utan snarare tvärtom och det är inte heller det lättaste att hitta nåt som känns okej.

    Hur som haver… ha det bra!!!

  5. Kunde inte sagt det bättre själv. Selma är skotträdd och sålänge vi bodde i stan var det ett helsike. Nu har jag bott 5 km utanför, lite på landet i 8 år och det är en fröjd för oss båda. Ibland hörs det en knall från stan och då skäller hon lite, annars är det bara just vid 12-slaget hon blir lite stressad men det går över så fort det lugnat ner sig igen.
    Okynnessmällande skulle innebära böter och dyra sådana, man får faktiskt inte skjuta utan tillstånd och inte mer än på nyårsafton heller.

  6. Ja just vid 12-slaget kan jag tycka det är festligt men flera dygn innan gillar jag INTE! Fast för egen del är jag för snål att lägga pengar på sånt, kan hellre kolla på andras då:-) Kram Sara

  7. Du har helt rätt! De pengar som bara försvinner i skyn för en korts stunds vackert skådespel ställer verkligen till en massa elände. Tänk om vi kunde skänka alla dessa pengar till något gott syfte i stället. Såg en man på TV i går som köpt för 2.900 kr, my good tänkte jag.

Var inte blyg lämna en kommentar

