Dockan

När jag köpte min docka som snart ska flyga till Uganda, medförde det två åtagande, dels skulle jag betala minimum 200 kronor och dels skulle jag ge dockan ett namn.

dockan

När jag såg bilder på dockorna, kände jag direkt att min docka var en pojke och han skulle ha samma namn som jag föreslog till en liten gosse som kom till världen för snart 22 år sedan, då för 22 år sedan var jag på BB och hälsade på en liten pojke som bara var några dagar gammal, jag tittade på honom och sedan på hans lyckligt nyblivna föräldrar och sa – han ser ut som en liten Charlie  och de döpte sin lille son till just Charlie .

Ca ett år senare vandrade jag i en korridor på Universitets sjukhuset i Lund, jag minns  denna långa korridor som det var igår, i ett rum stod det en stor säng,  det fanns monitorer, sladdar och slangar och i den stora sängen låg en liten, liten gosse som var väldigt sjuk, jag såg två oroliga, ledsna och rädda föräldrar. Samma lille gosse som jag nästan 12 månader tidigare sagt han ser ut som en Charlie. 

I dag är han en frisk, snygg, blond viking som spelar gura och har ett eget band, älskad av sina nära och kära. Det han inte vet är, att om mindre än 40 dagar lyfter det en flygmaskin från någon flygplats i Skandinavien ombord finns det en docka som får bära hans namn Charlie, denna Charlie ska landa i en famn hos ett barn i Uganda och förhoppningsvis, sprida glädje och få kärlek av sin nya ägare.

Jag önskar Charlie en trevlig resa och er som tittar in en härlig fredag

Kram Åse       

32 thoughts on “Dockan

  1. Ping: Ännu en resa till Uganda | And then there was !

  2. Ping: att hjälpa ett brassband | And then there was !

  3. Ping: Barnen på Bristol Academy | And then there was !

  4. Ping: Charlie och Fay | And then there was !

  5. Ping: När hjärtat svämmar över | And then there was !

  6. Ping: Nu kör vi | And then there was !

  7. Ping: Resan | And then there was !

  8. Fina du!
    vilken historia. Gåshud på armarna och tårar i ögonen. Jag var tvungen att läsa två gånger.
    Jag är säker på att charlie har tur, kärlek och värme med sig till sin nya ägare.
    Ha en toppen helg.
    Kram Kristina

  9. Jag har också köpt en docka och ska ordna med ett kort till den!
    Klart min ska heta Melody efter mig! Tänk vilken skillnad några kronor kan göra för ett
    barn som inget har!
    Ha en bra helg!
    Puss från Melody
    Matte hälsar

  10. Åh…det var fint!
    Fin berättelse med fin slut. Men förhoppningsvis inte riktigt slut på berättelsen…
    Lycka till Charlie! Sprid glädje dit du kommer.

    Kram

  11. Vilken vacker berättelse…med en fin tanke bakom också!! Sen är det skönt med lyckliga slut, vi har alltför många historier som tyvärr inte slutar lika gott som med Charlie…Nu kommer också ett barn någon annanstans i världen att få en ljusglimt i tillvaron, genom en liten Charlie…!! Man blir varm inombords…
    Det är däremot inte varmt utomhus här…bara ett par minusgrader, men det blåser smådj-vlar och biter ordentligt i kinderna. Tur man ska jobba i helgen…
    Ha en bra start på helgen!!
    Kram kram

  12. *asg* va rolig du är 😀 (med kommentaren inne hos mig hahah. Jag ska vidarebef den till honom 😉
    Så himla fint med dockan ❤
    Kramar Åsa

  13. Hörrrreeee du du… jag kan inte sitta här och snyfta med tårar i ögonen när jag strax ska springa till jobbet!!!! Löv dina inlägg som berör!!!! Viharnogendelattprataomochlösamångagåtorilvet!!! fniss….. pöööössssssss

Var inte blyg lämna en kommentar

