vädrar tankar

Igår hade vi väldigt blött, någon plusgrad gjorde att man halkade omkring i en
grå-vit sörja…….

Varför är alltid vädret ett allmänt samtalsämne,  tittar man in på facebook så finner man mängder av status uppdateringar om just väder.


som – Idag har vi minus 10 grader och snö, jag fryser och vill ha vår  (vår i januari vad ska vi då ha i maj undrar jag )
eller en sommardag
– Varit på stranden, det var alldelses för varmt ( nyss var det ju för kallt)
Så mycket energi som går åt till att beklaga sig över vädret, väder har vi varje dag, inget vi kan ändra på. Jag tycker det är härligt att vakna varje morgon och inte veta vilket väder vi bjuds, en liten överraskning så där på morgonkvisten.
Vår vackra moderjord som svävar som en ballong i vårt stora universum, under en liten tid får vi, du och jag den lilla människan vandra här och uppleva allt hon bjuder oss på, en liten tid i allt detta stora får vi vara en del av henne och hennes nycker.
Fantastiskt tycker jag.
Dags att fånga tisdagen – undrar vad det blir för väder……
Det är kul att leva, för det är då man får se hur det går !   
palm
   Tjingeling.
 

19 thoughts on “vädrar tankar

  1. Tack för alla fina kommentarer på senaste tiden. Har varit lite frånkopplad från min dator då mamma bott i vårt arbetsrum/gästrum i två månader. Men nu har hon åkt hem till sitt och jag har ”fri tillgång” till min datorhörna igen 🙂
    Ditt inlägg om väder är helt underbart och så sant. Visst spelar vädret roll kan jag tycka ibland beroende på om man har någon aktivitet som är just väderberoende. Men i det stora hela…nej. Jag gillar variationerna för det är det som gör att man längtar och uppskattar när det ändras, fyra årstider är bäst. Vi har fyra årstider här i Victoria också även om man med svenska mått kanske inte skulle klassa vintern som just sådan men den är ju trots allt annorlunda mot de andra tre årstiderna. Vädret här i Australien är ju så annorlunda mot Sverige och det skiljer sig STORT runt om i landet också. När vi kan ha kallt här i söder kan de i norra landet ha cykloner och stora översvämningar. Allt känns oftast väldigt dramatiskt. Just nu är det stora översvämningar i Queensland och NSW medans för någon vecka sedan var det stora bränder!!!
    Se där nu har jag skrivit en hel uppsats om vädret. Du ser det ger oss något att prata om iallafall.
    Ha en skön dag!
    Kram Anette
    ps Här är sol, blå himmel och knapt 17 grader men det ska bli varmt så småningom, +27 har det sagts!! 😉

  2. Brukar göra som du:-) Ta vädret som det kommer helt enkelt. Ändå inte så mycket att göra åt! Är så glad att det blir ljusare för varje dag som går…!

    Kram cecce

  3. Jag tycker nog att man gör en för stor grej av vädret överallt. Titta bara på nyheterna, när de påar vädret. Det låter som om det är enda anledningen till att folk sitter framför burken, som om alla väntar på vädret som äntligen kommer…. 🙂

    Kramar

  4. Hahaha…så mitt i prick!! Å jag känner igen mej…alltför väl!! Men jag klagar inte så ofta på sommaren, då njuter jag mest…men nu på vintern…ja då sällar jag mej till skaran av gnällspikar!! Ställer mej i skamvrån och skäms nu…för om man tittar lite över horisonten, så har vi väldigt mycket att vara tacksamma för, även när det gäller vädret…
    Kram på dej!!

  5. Väder är väder och på nåt sätt berör det alla. Åtminstone om man behöver gå ut och det behöver man ju om man har skaffat sej en fyrbent kamrat. Men visst kan det bli lite tjatigt, det kan det.

  6. Håller med dig helt, jag vill inte vara sån som gnäller på vädret och gör det inte heller (inte så ofta). Jag hatar att frysa, men klär mig riktigt varmt istället för att gnälla, då blir vintern underbar. Och jag har upptäckt att det är skönt att gå i regnet. 🙂

  7. Kul att läsa din blogg efter jag gjort mitt eget inlägg och rubricerat det med ”gilla läget”!
    Här målas det om i trappuppgångarna och jag mötte målaren på väg ner till tvättstugan!
    ”Härligt väder”, sa jag glatt och han tittade på mig som jag inte var klok. Ja, man behöver ju inte
    ens jacka på sig när man går hit, sa jag. Ännu mera rynkade han pannan, men jag bara log.
    Undrar om han kommit på något fyndigt att säga till jag går ner nästa gång?
    Ha en bra dag!
    kram Melodys matte

  8. Åh, jag kan inte hålla med dig mer !!
    Allt detta tjat om vädret 🙂 allt vi talar om när vi inget har att säga, är vädret, jag rullar med ögonen inom mig varje gång..
    Kramar Åsa

  9. Ha ha ha där fick jag 🙂 som har en förkärlek att lägga ut en bild på alla våra minusar vi haft Tur man har din blogg så man kan bli lite positiv i tanken ❤ Här snöregnar det idag om du nu vill veta Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

