åka pågatåg

När jag åker tåg kan jag inte låta bli att lite så där i smyg studera mina medresenärer. Så olika vi beter er oss,

vissa hinner inte slå rumpan i sätet förrän de somnat sen sover de hela färden fram till en minut innan de ska stiga av, då slår de upp ögonlocken ser ut att tänka framme så kliver de av, de måste ju ha nån inbyggd väckarklocka som inte vi andra har, för hur vet de att nu ska jag vakna för vi är framme. Märkligt det där.

Råkar man missa att sätta sig i en tystvagn, kan man sitta och lyssna på människor som pratar i mobiltelefonen, högt och tydligt ventilerar man vänner och bekanta. Ibland skräder man inte orden och inte bryr man sig om att alla vi andra som sitter i samma vagn är inbjudna att lyssna på samtalet, ja svaren hör man ju så klart inte, dessa får man själv fantisera ihop. 

Sen har vi musiklyssnarna som stoppar in ett par hörlurar i öronen och sen dundrar på med musiken,  oss som sitter runt omkring bjuder de enbart på basen.

Jo det är trevligt att åka tåg, men nästa gång ska jag se till att sätta mig i en tystvagn.

pagatag  

    

5 thoughts on “åka pågatåg

  1. Måste erkänna att det är jättekul att studera folk i smyg på tåg eller fik. Precis som du skriver. Numera behöver man inte spänna öronen. Allt från deras privat sfär vädras ut. Ibland är det nästan pinsamt. Helst om jag råkar vara själv. Det känns som jag är på förbjuden plats. Perfekt för mig som samlar idéer till manus och kåserier. Svårt att hinna med. Det händer att det händer för mycket kul. Tror du det är okej om jag ber dem att upprepa vad de sa nyss? 🙂

Var inte blyg lämna en kommentar

