Palma del 2

Små citroner gula var den bra… ja .., jo…., nej…. eller jo den var söt, så där lite smågullig och lagom en onsdagskväll,  tillsammans med bästa vänninan sjunka ned i en biofåtölj äta gott och blandat och fnissa lite. Men boken var bättre.

Aeropuerto de Palma de Mallorca det är här man landar när man kommer till Mallorca det är här man säger Holá för första gången och det är här man känner den första ljumma vinden när man stiger ut på flygplanstrappan. Det är här man känner att det är härligt, ljuvligt och underbart att vara tillbaka. För 25 svenska riksdaler tar man sig med buss in till Palma stad, bästa och smidigaste sättet.

vinge Vi är lite hotelltokiga i vår familj, kan nog vara en arbetsskada, vi letar länge innan vi bestämmer oss och vill inte gärna bo på samma hotell två gången. Det finns en uppsjö av hotell i Palma stad i alla olika prisklasser och klassificeringar, ett måste för oss är centralt med gångavstånd till det mesta.

Hotel Tres ett riktigt läckert designhotell i gamla stan, med härlig pool och bastu på taket med en utsikt mot Katedralen La Seu som är helt fantastisk. Här skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att bo ännu gång.

Hotel Tres Hotel-Tres-

       Ett annat häftigt hotell är Can Cera Hotel en helt annan stil, rum stora som  balsalar, men mysigt och gästvänligt.

cancera1 cancera

      I Palma gäller det att ha bra skor på fötterna för promenaderna blir långa och många. Är man i Palma för första gången tyckert jag absolut att man ska besöka Katedralen La Seu, mitt i staden tronar den i eget majestät,  byggd i gotisk stil och otroligt vacker. 

katedral

Passeig des born är en av Palmas många alléer här hittar man Palmas bästa shopping precis i närheten,  här kan man låta maken slå sig ned skuggan för en stunds avkoppling, undertiden man själv botaniserar i butikerna i lugn och ro, ingen som undrar – är du inte färdig snart ? Här finns även Palmas turistbyrå.

fasad-6

När jag fått mitt lystmäte mättat måste den mat tokiga maken få sitt och då är saluhallen en måste från Plaza Espana är det inte långt till Palmas stora saluhall Mercat d’Olivar. För den som är intresserad av saluhallar med enormt mycket frukt, grönsaker, kött och fisk är Palmas saluhall ett eldorado. Rent och snyggt och allt vad man vill köpa i matväg hittar man här, det är en ren njutning att vandra mellan de olika diskarna, lyssna på spanjorerna och se vilka inköp de gör.

apelsin

fiskoga-okt09

Placa major  Palmas stora torg här är det skönt att slå sig ned på någon uteservering och vila fötterna, på bordet hamnar det lite oliver och något gott i glaset.

vinglas-o-hand  Minolta DSCHär slutar jag för idag, orkar ni hänga med tänkte jag att ikväll ska vi gå ut och äta.

Kram Åse 

 

28 thoughts on “Palma del 2

  1. Vi funderade på att ta ”Finlandsfärjan” till Mallorca från Denia, men det var verkligen svindyrt! Mycket billigare att flyga, men vi har inte kommit till skott än. Har bara varit på Mallis en chartervecka. Känns som jag vill se mer 🙂

  2. Det verkar så mysigt i palma, men en fråga jag ställer mig är, om man vill åka dit för att sola och bada och shoppa och uppleva på eftermiddagarna/ kvällarna, ska man bo i palma då?
    Går det att bada i palma?
    Kram helena

    • Play del Palma sträcker sig från Palma och är ca 5 km lång, har faktiskt aldrig varken bott eller badat där så jag vet inte om den är nått att ha. Kram

  3. Palma…och förresten hela Mallis är en fantastisk ö, om man bara håller sig undan de allra
    värsta turistställena. Att hyra en finca i en liten lugn by, finns nästan inget bättre…
    Nu längtar även jag iväg…Kram Åsa

  4. Men så härligt det ser ut! Hoteller ser jättemysigt ut! Och vad lockande det känns att få resa bort till solen och värmen:)

    Stor kram Fredrika

  5. Ser verkligen intressant ut. Tack för alla tips. Jag är dålig på att förbereda mig så detta är utmärkt.
    Kul att ni skiftar hotell 🙂

    Ja…hur kan man flytta från Ystad? Jag skulle vilja att hon bodde kvar men det blir för mycket åkande fram och tillbaka till Malmö. Nu har hon även ett deltidsjobb i Falsterbo vid sidan av studierna.

    Kram
    annika

  6. Första frågan som slår en: Är du sponsrad 😉 Himmel vad bra och målande du beskriver Palma!!!!
    Precis som så många har skrivit har jag redan packat väskan och i tanken är jag redan där och
    strosar omkring 😀 Underbart!!!!!!
    Ser fram mot middagen ikväll, vad får vi?? 😉

    • Fniss nej jag är inte sponsrad men jag är förälskad i denna lilla fantastiska Ö, och skulle nog kunna skriva och berätta hur mycket som helst 🙂

  7. Följer gärna med ut!! Efter den här promenaden i Palma så ska det bli gott med en bit mat…!! Många år sen jag besökte staden, men katedralen kommer jag ihåg, och att man då i alla fall inte fick fotografera i den…som en man vänligt men med allvarlig min upplyste mej om innan jag ens hann skjuta av första bilden…Jag var inte gammal då, tror det var min första utlandsresa, så jag trodde nästan jag skulle hamna i något spanskt ökänt fängelse efter det, men det gick bra…*skrattar*. Väldigt vackra bilder du bjuder på, och när det gäller hotell…jag kan nog ta vilket som!!
    Ja du…här är det fart nu, mattorna ligger en dm ovanför golvet för det mesta…men en sååå härlig kille!! Enda smolket i bägaren…jag har åkt på en dunderförkylning med feber…dålig planering där…
    Ha en skön kväll!!
    Kram kram

  8. Tack för tips på hotell! Vi har bara bott i Palma en gång och då var det ett hotell med sådan fantastisk frukost att vi knappt orkade röra oss första dagen. Dag två insåg vi att vi fick nöja oss med att bara titta på det mesta och äta med måtta! Mallorca är verkligen en underbar ö att återvända till! Älskar de små byarna.
    ”Små citroner gula” hoppar jag över på bio, men kanske blir det en videokväll så småningom.
    Ha det gott!
    Melodys matte

  9. Åhh vad härligt att få följa med på en låtsas resa så här en tråkig torsdag 😉 …jättefina bilder och jag blir verkligen sugen på Palma !!! ser fram emot middagen ikväll 😉

    Kram ullis

  10. Ha. Tror du att jag var färdig? Fel, fel, fel. Måste ta ner dig på jorden lite också. Det fanns en bild som jag inte gillade. Någon som stirrade elakt mot mig. Igår skrev jag ett kåseri om det. Kanske lägger jag in det i nästa vecka.
    Ps. Vet du vad ordet sku betyder? Antagligen menade jag det ”spanska ordet ska”. Nu är jag färdig.

    • SKU det är väl en förkortning av Sveriges kommunistiska ungdomsförbund, ska de oxå med ut och äta ikväll , då blir vi ju ganska många 🙂 jag får nog boka bord

  11. Du skulle bara veta Åse. I korthet. Du har krossat några av mina dammiga fördomar i detta enda inlägg om Mallorcaresor. Bara det kan få mig att le. Åt mig själv. Att jag sitter framför en datorskärm och blir sugen på att resa dit direkt. (vet inte om jag ska hålla fasaden uppe mot kompisar i o familj) Kanske inte sitta på en ”vingplats” som du tycks ha gjort. 😉
    Vilka fina bostadsalternativ. Det ena häftigare än det andra. Annars hade jag givetvis åkt tillbaka med den vyn från taket. som den romantiker jag är. I din lockande text som är mycket mer levande än de resebroschyrer jag läst kilometer vis av genom åren, har du även tänkt på din make (vad sjutton heter de i pluralis? Definitivt inte makar, så dum är jag inte) För det kunde lika väl varit mig du skrev om. Min situation med tre damer som gilla att shoppa runt. Det de knappt vet om är att jag har inget emot små mysiga butiker, i normalt antal, ej över hundra på raken, utan jag är emot stora affärscentrum inomhus där den ena klädesaffären avlöser den andra och ser exakt likadana ut för mig som man. Men får jag välja är det bättre om de parkerar mig på en bänk i skuggan med en kall öl där jag kan studera allt och alla. Den där allén hade alltså passat både mig och damerna förträffligt. Sedan kunde vi gått och ätit något ihop. Förlåt. Jag sku ju med dig och äta ikväll. 😀

  12. Det var så med filmen alltså…då valde vi nog rätt när vi tog ”Du gör mig galen”…?!

    Underbara bilder du bjuder på. Blir sugen på resmålet, där har vi aldrig varit 🙂

    Kramar

  13. Just nu planerar jag kanske in en resa i mitten av april. Detta lät inte fel… Jag hänger absolut med ut i kväll! Hur många dagar skulle du rekommendera för Palma?

    • Vi brukar åka ut torsdag morgon hem sönd em. Det blir en tur i slutet av april och då åker vi lörd-onsd. Denna gång ska vi testa hotell saratoga . Blir det Palma tror jag ni kommer gilla den staden, känns så när jag läser din blogg om tidigare resmål. En lång weekend är perfekt om man bara ska stanna i själva Palma stad, blir det av mailar jag dig gärna lite restaurang tips etc. Ha en fin dag. Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

