res och matmässa

I vår lilla stad har vi två duktiga handbollslag, di vide och de röe, jag är röd, yngsta dotterns pojkvän är vit och mannen han är väldigt speciell för han är Drottare, så ibland kan det gå höga vågor runt köksbordet när handboll kommer på tal.

I går var det mat och resmässa här i vår stad, arrangerad av just de vide (Ystads IF), ett litet men trevligt arrangemang med många lokala producenter och resebolag.

ISMina kollegor var på plats för att göra reklam för det lilla hotellet vid havet. Till påsk slår vi upp portarna och premiäröppnar nytt kök, då öppnar restaurangen i helt ny tappning med á la carte meny varje fredag och lördag och en fantastisk brunch på söndagar.

bröd

Jag som varit med de nuvarande ägarna sedan dag ett har också fått vara en del av en spännande resa, från att ha varit ett renodlat konferenshotell har vi byggt ut, renoverat, vuxit, öppnat upp för hotellgäster och nu restaurang.

mossbylundVi har inte alltid varit eniga, jag och mina chefer. Runt mötesbordet har det ibland gått höga vågor men vi har kul på jobbet och det tror jag våra gäster känner, hos oss jobbar vi för hög servicegrad utan snobbighet.

rågbrödsteve           Har ni vägarna förbi sydkusten och magen skriker då finns det en trevlig restaurang i gemytlig miljö väl värd ett besök. Kanske står jag där i dörren och hälsar er välkomna.

Ha en fortsatt trevlig söndag.
Kram Åse  

35 thoughts on “res och matmässa

  1. Vad kul att få vara med och se hotellet utvecklas. Dessutom med en fin restaurang att vara stolt över 😉 …….om jag kommer söderut någon gång ska jag garanterar göra ett besök 😉

    Kram Ullis

  2. Nä nu MÅSTE vi skaffa Ystads Allehanda igen, vi missar ju allt som händer. Även om det var en lten mässa så hade den säkerligen förgyllt helgen då maken mest gick och suckade över att INGET fanns att hitta på! (han är värre än yngste sonen, hihi!)
    Vad härligt det verkar vara på ditt jobb, förstår verkligen att du trivs!
    Ps. Kul att prata med dig med, hade på nåt konstigt sätt fått för mig att du inte pratar med skånedialekt, har ingen aning varför!
    Ha det bra så hörs vi, kramen!

    • Jag är född och uppvuxen i den skånska myllan, och jag hade inte förväntat mig annat än en lite norrländsk dialekt där i andra ändan av telefonen kram kram

  3. Handboll? Det är någon sport va?! 😉
    Inget som fångar mitt intresse.
    Men nästa gång jag är söder om Dalälven så ska jag hålla utkik efter dej!
    kram

  4. Jag o mannen har redan pratat om att ta en övernattning på hotellet, så en vacker dag kommer jag. Brunch låter väldigt lockande oxå. Måste hålla med din man heja Drott! Kramisar Tina

  5. Måste vara extra kul att ha varit med sedan dag ett med de nya ägarna. Förstår att ni ser fram emot Påsken med allt nytt. Hoppas att tidsschemat håller. Önskar er lycka till. Samma sak kan jag inte säga till dig i ett annat sammanhang. Ett runt sammanhang. Kan bara säga att din man är både speciell och har dessutom god smak. 🙂

  6. Ja du… kanske kan jag få med mej sambon, hunden och föräldrarna kring valborgsmäss… då vi tänkte besöka de sistnämnda, som ju faktiskt bor där, i det fagraste landskapet av dem alla. Börjar på Skå- och slutar på -ne. *S*

  7. Låter lovande och det ser väldigt gott ut också. Så har jag vägarna förbi någon gån när vi kommer till Sverige nästa gång så kikar jag in. Vi planerar nämligen att resa i södra Sverige vid nästa besök, se något nytt. Min man har fått smak på ”ystadstrakten” då vi tittar på Wallanderfilmerna. Han gillar dem massor och säger ofta att dit borde vi åka.
    Kram Anette

  8. Du…jag har allt varit inne på hemsidan nu och kollat…vilket ställe!! Där skulle jag gärna tillbringa en helg, gärna med ett tjejgäng, tror inte vi skulle ha några problem med att få tiden att gå, och vad jag förstår skulle vi inte svälta heller…!!
    Här diskuteras det inte så mycket sport runt matbordet kanske, men byggnationer däremot!! Mannen i huset är i den branschen, och ofta när jag sett något på tv (typ Bygglov eller Äntligen hemma…) så kommer jag med idéer som jag tycker är genomförbara och väldigt lätta…men ofta brukar jag snabbt komma ned på jorden…men ibland så…då är han med på tåget!!
    Nu är det dags för promenad enligt skäggmonstret, och matte…ja hon hakar givetvis på!!
    Ha en bra måndag!
    Kram kram

  9. Åh, det ska jag absolut lägga på minnet. Nästa gång jag kommer till Ystad ska jag planlägga ett besök på ditt lilla hotell. Ser så mysigt ut!

    Kram Cecce

  10. Vi har ju cykelavstånd till ditt lilla hotell så vi kommer säkert på en Brunch framöver!
    Idag hade vi nog inte tagit oss dit för det var en riktigt besvärlig motvind, men å
    andra sidan hade vi nog inte behövt ta ett enda tramptag när vi skulle cyklat hem!
    Kram
    Melodys matte

  11. Tack för tips på boende vi pratar emellanåt om att vi faktiskt borde ta och tillbringa lite sommartid i södra delarna av Sverige! Kram Sara

  12. Sådana mässor är väldigt mysiga, och det verkar ”ert” hotell också vara 😉
    Ja alla tips är bra, rätt som det är så kanske vi har vägarna förbi, man vet
    aldrig!

  13. Det lyder da som en rigtig hyggelig weekend og dejligt med lidt inspiration udefra 🙂 Vi har også haft stor Messe her i weekenden ”Forbrugermesse” – herligt…
    Fortsat god søndag – stort kram herfra

Var inte blyg lämna en kommentar

