Njutning

Limegrön och vårlig trillade Allt om mat ned i brevlådan, vårkänslor i köket – nyskördad sparris. Så tittar jag ut på snön och inser att den sparrisen måste vara odlad i drivhus eller utomlands och inte på friland här hemma i lilla Sverige.

Finns det något godare än nyplockad grön sparris, ny kokt med lite smör och salt eller på grillen några minuter att sedan avnjutas tillsammans med lufttorkad skinka och ett glas rött, det är sommarkänsla ända ut i tårna.

När man en tidig sommardag kommer hem från arbetet och på trappan står det ett knippe nyplockad sparris, en påse nyskördad färskpotatis från en f.d granne, den allra första som fått komma ur jorden. Det doftar skånsk mylla, närproducerat och ger behagliga rysningar längs ryggraden.

ruby26mars

De senaste dagarna har vi bjudits på soligt väder och en blå himmel, fortfarande kalla vindar men hittar man en liten lugn vrå har solens strålar värmt gott på näsan. Både jag och de fyrbenta njuter av känslan att våren faktiskt försöker köra Kung Bore på porten.

Ha en fin onsdag
Kram Åse 

  

35 thoughts on “Njutning

  1. Så smarrigt med färsk sparris, känns alltid lika lyxigt att äta. 🙂
    Gott att du också fått sol på dej, håller tummarna att den håller i sej så snön försvinner hos er med. Stor påskkram!

  2. Hejsan i vårtankarna, sparris så himla gott och vad sägs om några nykokta rödbetor med smör och salt ? En riktigt skön Påskhelg Karin

  3. Jaha, nu blev jag också sugen på sparris…Kunde du inte ha skrivit om något som jag har hemma i kylen 😉
    Önskar dej en härlig påskhelg med mycket sol och glädje !

  4. möms… vad gott …. sparris… sucken… Ja skål på sig då ladie Å och var rädd om sig i den skånska myllan!!! 😀

  5. Åh egenodlad sparris. Började med en gång jag läste det diskutera med mannen om vår trädgård!! Önskar dig en fin helg!

    Hälsningar Tatjanis

  6. Haha…nu blev jag dödssugen på sparris efter din målande beskrivning:))
    Hörde på nyheterna att mina hemtrakter i Höganäs snart var färdig med den första nypotatisen. Mums!!

    Kram Cecce

  7. Funderar på att sno ditt inlägg rakt av. Det är så mycket vår känslor som smittar gottigt. Vad glad jag blir för din skull när jag läser om din fotouppgift. Fint blev det också. Stort grattis! För oss står det för ovanlighetens skull handboll på påsk schemat……… skämt och sido jag älskar killarnas handboll och det finns inget bättre än att sitta där på läktaren och ömsom skrika bravo och ömsom bita på naglarna. Det kanske finns en lucka i kalendern och då drar vi till österlen och konst rundan.
    Ha en fin fin påsk vännen.
    Stor kram Kristina

  8. Åh gud va du fick mig att känna smakerna nu 🙂
    Vovven underbar..älskar djur…så innerligt 🙂
    Ha en fin helg nu ❤
    Stor karm på dig!

  9. Oh,så underbart du skriver, och vilken tur man har att dottern odlar sparris. Så jag ser fram emot att njuta av det du beskriver så gott**
    Kram vännen**

  10. Jamen guuuud så himla gott det där lät!! Älskar sparris! Jag har aldrig odlat några själv men det verkar kul. Vårt växthus är inte riktigt klart på in- och utsidan så jag har inte haft någon riktig motivation att odla, men snart så :))

    Kraaaaaaam aka

  11. Tog faktiskt en titt på mitt sparrisland i dag, men det lär dröja innan det kommer upp några gröna knoppar där! Ett tjockt snötäcke ligger fortfarande kvar, så nu får solen bränna på ordentligt så det blir fart i jorden! Jag måste nog reklamera den här skånska våren!
    Kram
    Melodys matte

  12. Alltså, nu dreglar jag ju nästan. Älskar den där känslan när man får det direkt från jorden. På din beskrivning känner jag t.o.m lukten när man kokar sparrisen, mmmmm. Ett litet smolk i bägaren är att det är bara jag som gillar det här hemma, men vad gör väl det, det är ju oftast jag som gör
    maten 😀
    Njut av ljuset!!!
    Kram

  13. Sparris, jag älskar sparris i alla dess former. I vintras provade jag för första gången svartrot som ju kallas ”fattigmanssparris”. Också jättegott. Vi ses på ön i morgon!

  14. Nu hoppas vi att detta är den riktiga våren och ingen fuskvår 🙂 som kommit. Här har vi det riktigt gott i solen i lä. Fin vovve som vänder nosen mot ljuset.

    Kram
    annika

Var inte blyg lämna en kommentar

