Soller

När Mallorca visar sig från sin bästa sida, himlen är blå och solen skiner bestämmer vi oss för att lämna staden, vid Plaza Espania ligger tågstationen, härifrån utgår öns båda tåglinjer, här stiger vi in på stationsområdet och hamnar direkt på perrongen. Känslan är speciell, främmande men ändå så bekant. med våra inköpta biljetter i handen äntrar vi de höga trappstegen till den närmsta vagnen, inredningen är elegant, läder, mahogny och mässing, konduktören blåser klarsignal i visselpipan till lokföraren och färden startar, det kränger, skaka och gnisslar. I sakta mak tar vi oss ur staden .

soller-tag

Bergen närmar sig, genom 13 tunnlar tuffar vi, vyerna är bedårande, in i mörkret och ut igen, nya fantastiska vyer, apelsin, citron och olivlundar, färden fortsätter vidare i slingrande kurvor på sin väg mot Soller. Tåget stannar till och de mest ljuvliga dofter slår emot oss.

soller-vy

 

soller

Och plötsligt ligger den där framför oss den lilla staden. Vi slår oss ned på torget, beställer en kanna Sangria, njuter av solen och folklivet.

granden

hund

hus

Efter några timmar avkoppling och flanerande tar vi oss med spårvagn ned till Puerto Soller, efter några minuters färd blir havsdoften starkare och vi rullar sakta fram längs stranden innan vi når ändhållplatsen framme i hamnen. 

sporvagn

puertotapaspaellaEftermiddagen övergår i kväll, det blir dags att återvända till Palma, men vi återkommer. var så säker.

Kram Åse 

 

22 thoughts on “Soller

  1. Åh så himla fint!!! Jag önskar att jag inte var så förbaskat åksjuk! Åkte tåg mellan Lycksele och Umeå för ett par månader sen, inte alls så värst långt, men se kräkas det hann jag med. När jag jobbade med keramik hade jag tillverkningen i Portugal. När jag och maken var där på besök och åkte runt och hälsade på tillverkarna så satt han i bilen och pratade med agenten och njöt av bilresan och de vackra vyerna, medan jag satt ihopkrupen i framsätet och kräktes vid varje stopp…Mindre kul!
    Kram på dig!

  2. Ni ser verkligen ut att ha det alldeles underbart därborta! Själv besöker jag fagra Skåne just nu, men skulle så gärna också farit ännu längre söderut…

    Helt underbara bilder och berättelser om era sköna dagar! Tack för det!

  3. En hälsning från mellersta Svealand… soligt idag med kall luft…. mm köket bjöd på stekt korv och blomkålsmos och bubbelvatten. Höhöhö…. inte avis näääää inte avisssss….. jag kan flyga jag kan flyga 😉 Åååå kram och ha det så toppen!! ❤

  4. Härligt somriga och fina bilder….längtar till värmen…..
    Vill resa igen till värmen och solen , senare i sommar….;)
    Vad mysigt du verkar ha det….njut!
    Kramisar bia

  5. Så gott allt ser ut – blir vrålhungrig bara av att titta. Ha en fin sista dag, du kommer i allafall att komma hem till ett alldeles strålande vårväder. Ta och ät en extra bit ensaimada innan du åker hem, det är ju såååååå gott (bara den inte innehåller sobrasada förstås). Kram i solen/Annelie

  6. Jag dööööööör!!! Avis, avis, avis… My god vad härligt, njuuut!!!!

    Kraaaaaaam aka

  7. Så roligt att få följa med dig till Mallorca!
    Fina bilder som vanligt och så blir man ju så sugen på allt gott du visar!
    Här har faktiskt varit en riktigt fin kväll, sol och blåsten lugnade ner sig.
    Våren är verkligen här och gräsmattorna klippta för första gången i år!
    Önskar dig en fortsatt trevlig Mallorca vistelse!
    Kram Melodys matte

  8. Åh vilka underbara bilder du bjuder på, och vilken härlig resebeskrivning!! Jag känner dofterna av både olivlundar och hav här i mitt pizzadoftande hus 😉
    Ha en fortsatt mysig tripp, se verkligen fram emot fortsättningen!
    Kramen

Var inte blyg lämna en kommentar

