midsommarkrans

Midsommar, om några dagar är vi där, flickorna ska ha blomsterkrans i håret, midsommarbordet ska dekoreras med vallmo och blåklint, det ska dukas fram matjesill, gräddfil och gräslök, färskpotatis ska kokas med mycket dill, midsommarsnapsen ska kryddas med malört och johannesört, allt ska avnjutas och avslutas med svenska jordgubbar serverade med nyvispad grädde.    

vallm

När timman börjar bli sen ska alla ogifta kvinnor få drömma om sin tillkommande natten till midsommardagen. Men först måste de plocka sju sorters blommor, att lägga under huvudkudden, klättra över lika många gärdesgårdar och därefter inte yppa ett ord före de somnar, det är då de ska lyckas. 

humla

Har man redan en make och brist på gärdesgårdar, behöver man inte ge sig ut i natten,  man kan sova gott och låta drömmarna komma till en precis som de själv vill.

vallmo-knoppblaklint

vissenvit Ha en fortsatt fin onsdag.
Kram Åse 

27 thoughts on “midsommarkrans

  1. Ja, nog är det tur att man redan är gift för hitta sju gärdesgårdar häromkring vore inte lätt.
    Skillnad var det, när jag var barn och firade midsommar i småland, då var det inte svårt att hitta varken blommor eller gärdesgårdar denna kväll! Men måste erkänna att jag nog yppade för många ord efter det för att den magiska drömmen skulle komma!
    Önskar dig en riktigt skön och Glad Midsommar, även om det kan bli att ta fram paraplyt en
    stund!
    kram
    Melodys matte

  2. Wow, vilka bilder du bjuder på idag 🙂 Du skriver så följsamt och mjukt, man kan känna dofterna från det dukade bordet och se den somriga dukningen framför sig.
    Hoppas ni får en riktigt mysig midsommar 😉
    Kramar till dig

  3. Wow, du har fått till kanonbilder som vanligt, och du skriver sådär mjukt och följsamt. Man känner dofterna från sillen och potatisen och jag kan se det dukade bordet framför mig!
    Hoppas ni får en riktigt mysig midsommar 🙂
    Kramar till dig

  4. Tur man slipper hoppa över gärdesgårdar,hehe..det vore en syn för gudar….så då kan man sova lugnt..
    Vilka vackra bilder,passar bra så här i Midsommartider, och vi hoppas vädret blir hyggligt så man kan njuta av maten utomhus..
    Önskar dig en riktigt fin Midsommar
    Kramiz♥♥

  5. Fantastiska bilder!

    Oh, så härligt att bo i Ystad. Och i ett gatuhus med, vad mysigt det låter. Ibland drömmer jag om att flytta neråt Ystad eller Simrishamn men det får nog bli i nästa liv eller nåt…..

    Glad midsommar önskar jag dig. Vi ska fira detta med ett besök i Astrid Lindgrens Värld.

  6. Ja, jag sover redan gott om nätterna fast vi bara är sambo 🙂 vore ju förödande att drömma om någon annan *haha* Önskar dig en riktigt fin midsommar!

    kram kram Malin

  7. Så vackert skrivet , redan Midsommar och så många jag har upplevt!! Tack och lov.

    Men jag minns den Midsommaren då jag var 17 år och skulle campa på Kullens Camping. Stod och borstade mitt på dem tiden långa, tjocka hår hemma hos mina föräldrar i vår sommarstuga, min Mormor var där och sa helt plötdligt” nu är du i blomman av din ungdom Eva” ……och jag fattade ingenting en Midsommarafton – 68 !!! Konstigt var tog tiden vägen kram Eva

  8. Nu har du verkligen överträffat dig själv. Superproffsiga bilder. Andra bilden med det levande flygplanet i luften är världsbäst. Borde du fått sålt till tidningar. Texten uptill är som vispgrädden till jordgubbarna. Blåklinten kan jag njuta av hur länge som helst. Glad Midsommar på dig.

  9. Vackra blomsterbilder och kloka ord…Tänk så skönt att ha sitt på det torra, för vid min ålder uppskattar man sömnen! Å klättra, ja det har jag aldrig varit bra på…
    Kram kram

  10. Jag hoppar nog över buketten under kudden! Dels har jag redan Husse, dels är min pollenallergi ganska så besvärlig just nu. Men visst är det ljuvliga traditioner som väntar!

    Ha en skön kväll!

Var inte blyg lämna en kommentar

