Ö-tur

Efter några sköna dagar djupt nedsjunken på en solstol med en bok och svalkande sköna dopp i Egeiska havet begav vi oss i dag ut på en ö-tur. Samos är en liten grön och frodig ö. stor som Gotland.  Längs slingrande vägar, genom små vackra byar styrde vi vår färd. Stannade till för att titta på ett tempel, tillägnat Hera, himmelens drottning, gudarnas och gudinnornas gudinnan, liksom kvinnors och äktenskapens gudinna.

hera

Fortsatte vår färd upp i bergen, med en hisnande känsla i maggropen, bergen på den ena sidan och stup på den andra, men så fantastiskt vackert. 

berg-vag

hogt-berg

I en liten by tittade vi in hos keramikern, många vackra ting spektakulärt tillverkade fick vi skåda.

lera

lera1

Vi åkte vidare och stannande till vid ett litet kloster bebott av fem unga munkar, en vacker rogivande  plats, någonstans ifrån hördes munkarnas sång ackompanjerad av cikadorna.  

kloster2kloster

kloster1 

kloster4

Vår färd gick vidare till Samos högst belägna by Platános, en resa på krokiga serpentinvägar. På torget i byn sitter byborna och pratar över en kaffe eller ouzo, här slår vi oss ned i skuggan och avnjuter en härlig lunch. Den lilla byn är omgärdad av vinrankor så långt ögat kan nå.

druvor

gavel

granat

restaurang

sallad

torn

stad

flagga

Samos – en vacker ö i den Grekiska arkipelagen

Kram Åse

 

18 thoughts on “Ö-tur

  1. Åhhhh…så vackra bilder…åhhh så gärna jag skulle ha velat vara där också…!! Grekland, det är något alldeles speciellt. Atmosfären, folket, ja livet…det är något alldeles särskilt. Nu ska jag inte påstå att jag är så berest, men…Grekland har en alldeles egen liten vrå i mitt hjärta.
    Ha det så gott på din semester!!
    Kram kram

  2. Åse! Du har gjort mig sjuk – Samos sjuk!! Jag måste bara åka dit efter att ha sett dina fina fina bilder.
    Hoppas du har det riktigt gott :).

    Kram

  3. Så är det för mig med. Efter några lugna dagar vill man iväg på äventyr. Du är världsvan men jag har för mig att jag läst någonstans att det enligt grekisk lag inte är tillåtet att ta med sig kvinnohuvud som souvenirer. 🙂 Tack för en trevlig utflykt.

  4. Oh, så makalöst vackert Åse. Roligt att få följa med på de sevärdheter ni valt ut.
    Anette i Gbg 😎

  5. Hej! Nu har jag kikat igenom dina bilder flera gånger och njutit. Vilken härlig resa och så vackert det var/är. Blir så sugen på Grekland men från oss är det ju en bit att ta sig dit.
    Ha det fint!
    Kram Anette

  6. Grekland är så oerhört vackert lixom människorna och språket är ju uppväxt med en styvpappa som var Grek.
    Jag tror jag i ett tidigare liv varit nunna i Grekland och haft hand om örtträdgården.
    Njuuut!!
    Kram från Gotland ett annorlunda land 😊

  7. När jag ser dina bilder så känner jag att jag vill kasta mig på planet!
    Och sitta hos keramikern och titta en hel dag.
    Härliga, härliga bilder! Kram Hannis

Var inte blyg lämna en kommentar

