Äppelkusten

Från Hammarsbackar fortsatte vi vår färd längs vårt vackra Österlen,  ett pärlband av pittoreska fiskelägen och där mitt emellan den enda staden Simrishamn.  

I Skillingehamn ligger hon för ankrad, skonerten med det vackra namnet Klara Marie.  En vacker träskuta som seglar än i dag. 

klara-maria 

Vik, den äldsta av Österlens sju fiskeläge,  beläget på en smal strandremsa, omgivet av vackra fruktodlingar och gator bestående av små prång och strädden. Här har man den mest formidabla utsikten. 

vik-knaback

tak-vik

Vi for vidare, genom Simrishamn och anlände så till Knäbäckshusen, vid vägens ände enbart hundra meter från en av Skånes vackraste stränder ligger det en klunga hus med en smal bygata, vackra korsvirkeshus med vasstak, ljuvligt inramade av rosor och havsbrus. Som att stiga in i en sagobok, författad av Astrid Lindgren.
hus-kna

ved-kna

vaxt-kna

vatten-kna

trad-kna

hav-kna

blad-knaback

apple-kna

Österlen med sitt varierande landskap, slätt i söder, backar och skog i norr, vackra sandstränder och klippig kust. 

Glöm inte att fram till den 25 augusti kan ni hänga med på min ”utedass” tävling, ni hittar den här

ha en fortsatt fin söndag.
Kram Åse 

28 thoughts on “Äppelkusten

  1. Vilka vackra bilder du bjuder på! Känner mer och mer att jag vill se den vackra trakten nere längs sydkusten… se alla dessa små fiskelägen… så underbart!
    Du och Bosse visar hela tiden en massa fint… så snart bara måste jag övertala Lasse om en ny tur söderut – och då betydligt längre än vad vi hann med förra gången vi åkte åt det hållet 🙂
    Ha det gott!
    Kram

  2. Tack snälla du för din kommentar, vad glad jag blev!!
    Vilka fina Österlenbilder! Jag sa just tll dottern att det är dags att ta en fototur och fota den vackra omgivningen här, har inte blivit många såna utflykter i sommar.
    Har klurat på din tävling med, men jag har stillestånd i hjärnan just nu känner jag..
    Ha det gott så hörs vi!

  3. Kan bara hålla med. Vi stannar ofta länge på Österlen och åker omkring. Knäbäckshusen besökte vi för första gången i sommar. Dit vill jag igen och vara många timmar på den vackra stranden.

    Kram
    annika

  4. Precis så där gör vi ibland, bara sätter oss i bilen och åker till Österlen, utan något speciellt mål!
    Det går att åka på en slingrande liten väg och hitta den vackraste skånegården eller ta en väg ner mot havet och hamna på en strand som är så vacker att man tappar andan!
    Och du har verkligen fångat den där Öterlenkänslan i dina underbara foton!
    Kram
    M.E

  5. Jag kommer visserligen från just vackra Skillinge för några timmar sedan, men här visar du upp nya läckra ställen som vi inte varit på ännu. Hade det inte varit mörkt ute nu och vår bil är mörkrädd skulle jag… tack för härliga bilder och ett knippe nya ställen att lägga i framtidskorgen. Visst bor vi på en fantastisk ställe. Kram

  6. Jag älskar Österlen. Min systers familj har ett hus i Skillinge så Clara Marie känner vi väl igen. Minns när storebror var liten och skeppet var med i sommarmorgon………. moster och han hängde där jämnt. 🙂
    Jag håller med dig om att många av platserna känns lite som om de vore Astrids verk.
    Nu ska jag ta tag i utedasset, kram Kristina

  7. Är kär i Österlen! Var där för några år sedan. Vill dit igen. Tog hur många underbara bilder som helst… Österlen är fotogenique!

    Vart hittar jag ett dass i Östergötland 2013? Ska fixa bild!

    Kramar Anna

  8. Fina bilder du visar också;)))…..tänk att sommaren snart är slut….tycker det nästan känns som den försvunnit redan….vi har regn och bara 17 grader nu;(….men…….vi åker till Marmaris på söndag så vi får iaf sommar en vecka till….nu är det 34 grader där…nästan föör varmt……
    Kram bia

  9. Vilka superhärliga bilder!! Ja Sverige har mycket att bjuda på, alla delar har sin charm. Fast jag är mest förtjust i de västra och södra delarna 😉
    Ha det gott!
    Kramen

Var inte blyg lämna en kommentar

