Höstligt

Både vi, djuren och naturen förbereder oss, klär oss i höstskrud, i garderoben byter sommarkläder plats med höstkläder, sjalar, kängor och höstjacka får en centralare plats. Sommarblommor byts ut och äppelträdens frukter plockas och läggs i korgar. Gröna, krispiga, syrliga, vackra att titta på och ack så goda. 

ljung

gass

Gässen gör sig klara för avfärd mot varmare breddgrader, lite sorgligt att vinka farväl och se dem segla i en vacker V formation ut över Östersjön, jag kan tänka mig att tamgässen blickar mot skyn när de hör hur de skränar och undra vart ska ni, kan vi följa med. Tänk att få göra som Nils Holgersson klättra upp på Mårten Gåskarls rygg och flyga tillsammans med vildgässen, höra deras berättelse medan man svävar där strax under molnen. 

stol

apple

Men i stället för att följa med gässen inbjuder kvällarna till att tända levande ljus, låta en höstgryta puttra på spisen och sprida ljuva dofter.
Nog  är hösten underbar med sina färgskiftningar och nyckfulla väder. 

kvist

rod

roda

Innan du promenerar vidare tycker jag att du ska titta in här.

Önskar er en riktigt fin onsdag.

Kram Åse

25 thoughts on “Höstligt

  1. Vilket vackert inlägg du bjuder på! Underbara bilder (som vanligt) och vacker text!
    I dag tycker jag det är lite för mycket mörka moln över havet och hösten känns inte så
    där riktigt OK! Tror jag blivit bortskämd med sol och värme denna sommar!
    Önskar dig en riktigt skön helg med många ljus och puttrande gryta!
    Kram M.E

  2. Jag följde länken, blev alldeles tårögd och fick mig nåt att fundera på!
    Dina bilder och din kärleksförklaring till hösten bevisar än en gång för
    mig att jag älskar den årstiden.
    Kram o tack!

  3. Vackra bilder och grytor som puttrar…så gott det är och blir.
    Har sett en massa flyttfåglar här nyligen, kan inte påminna mig att jag sett så många tidigare år. Du vet när man ser dem komma flygande i sträck(som ett V). Undrar om de kommer ända från Europa eller bara norr ifrån i Australien?
    Kram Anette

  4. Jag har alltid velat vara en björn som går i ide på vintrarna. Men jag inser nu att jag hellre skulle vilja vara en fågel som flyger till varmare länder, på vintrarna…
    Kram!

  5. Hösten är härlig 🙂
    & iår har vi verkligen fått njuta av vackert höstväder…
    Vilka fin kort du bjuder på…
    Ja tänk om man fick följa med gässen…

    Ha en mysig kväll!
    Kram

  6. Hejsa Åse
    Tak for din kommentar – dejligt at du kiggede ind på min blog.
    Flot blog du har med flotte billeder og indlæg med stof til ”eftertanke” .
    Tillykke med din nye titel ”bedstemor” – tillykke med dit lille barnebarn.
    Ønsker dig en god – kigger ind til dig igen:) Knus Hanne Bente ♥

  7. Jag säger bara WOW!! Vilka helt underbara bilder du tar Åse! Magiska. Man känner riktigt hösten genom ditt inlägg, det infinner sig en lugn och härlig känsla i hela kroppen.
    Hoppas du får en riktigt fin dag!
    Kramen

Var inte blyg lämna en kommentar

