skärp dig

Allhelgonahelgen har verkligen bjudit oss på grått, trist regnväder.
När jag satt där i bilen och körde mot min arbetsplats, tittade jag ut över havet som var mörkt och dystert, vindrutetorkarna svischade fram och tillbaka över vindrutan för att hålla den fri från regn, jag suckade lite och kände mig irriterad över det tråkiga vädret.
Just då precis i det ögonblicket började jag lyssna på radion, en intervju med
George Schottl som 2006 drabbades av cancer och fick beskedet att han bara hade några månader kvar här på jorden. Hörde honom berätta om sin kamp mot liemannen.

Just i det ögonblicket fick jag mig en riktig käftsmäll, tänkte – skärp dig! här sitter du och suckar över att det regnar, jag stannade till vid vägkanten lyssnade färdigt på intervjun tittade ut över havet, fick tårar i ögonen, jag lever, andas, är här – här och nu.
Vad gör väl en regnig helg, absolut ingenting, jag är är ju med och får uppleva livets fantastiska resa.

PICT0027Även om söndagen är grå och blöt, njut, ta tillvara och fånga dagen, ingen vet vad morgondagen har i sitt sköte.

Kram Åse  

19 thoughts on “skärp dig

  1. Precis så är det ju! Men ibland behöver vi oss en liten påminnelse. Lyssnade mycket på sommarpratarna i år och där var det en hel del livsberättelser som grep tag i en tyckte jag. Fick en att tänka och se att man har det bra.
    En grej dock var att jag en lördag, brukar lyssna i bilen på podcasten när jag åker till Melbourne som tar 1,5 timme. Jag startad bilen och satte på podcasten och så började någon, minns ej vem berätta om sitt liv och det var bara elände och så kom c-ordet igen. Jag minns att jag tänkte att nu orkar jag inte höra en till ledsa historia en till lördagsmorgon när jag ska förbereda mig inför min undervisning på svesnka skolan. Så jag svängde av och stanna bilen på motorvägen och bytte kanal/program till något lite mer upplyftande. Helt plötsligt hade jag liksom fylt på av allt det där som får en att tänka på att man har det så bra men en till blev för mycket. Då tyckte jag nog att sommarpratarna hade blivit för många som var allt för …kankse ledsamma är ordet. Ibland vill man ju bara bli underhållen. Ja det var bara en reflektion på vad jag kom att tänka på .
    Kram Anette

  2. Precis så är det ofta att man gnäller över små saker…som ett grått trist väder, då man egentligen är frisk, vaken uppe på benen. Ja, man behöver nog höra det ibland för att vakna till – lev livet, må bra och tänka positivt

    kram kajsa

  3. Så är det! Jag brukar tänka att man ibland behöver dom där sakerna som skakar om en lite.
    Och vaknar till en stund. Så man uppskattar det där gråa vädret och tänder lite ljus och myser. Då blir det liksom härligt istället för suckande=))Kram Hannis

  4. Åh jättefint skrivet, tänkvärt!!! Vi har så lätt att klaga när vi inte ens anar hur det kan vara att drabbas riktigt hårt i livet… Bra skrivet!!! Och framför allt efter en helg då vi har haft våra tankar på dem vi saknar…

    Kraaaaaam aka

  5. Ibland är det bra att få en påminnelse om vad som är VIKTIGT.. Lite eller mycket regn är ju inte så farligt egentligen…

    Ha en fin kväll!
    Kram

  6. Man får en klump i magen, kanske speciellt en sån här helg…Så visst behöver man stanna upp ibland och tänka efter, livet är inte alldeles självklart för alla. Jag minns så väl när jag sa något liknande till min barndomsvän straxt innan hon lämnade jordelivet, att jag fick dåligt samvete av att inte vara mer tacksam, och hon svarade att det är just det som är livet, att inte tyngas av det mörka alltför mycket, utan att orka leva också. Men balansgången är hårfin.
    Kram kram

  7. Min kärlek berättade om den intervjun, det var starkt sa han. Får oss att tänka till. Se ljuspunkterna. Lite regn gör väl inget, eller. . .
    Kram N

  8. Jag får nog ta åt mig av din käftsmäll för jag är ganska gnällig när det regnar och ruskar flera dagar i rad! Men allt är ju relativt och är man beroende av sol och uteliv så tar det på humöret när det stormar och regnar flera dagar i rad! I alla fall på mitt!
    Då är det tur att Åse kommer med sina förnuftiga ord och de var så bra så att till och med solen tittar fram!
    Kram till dig!
    M.E

  9. Ibland behöver man få de där käftsmällarna för att uppskatta vad man har. Väldigt fin skrivet
    av dig! Hoppas du njuter av din dag!
    Sköt om dig!
    Kramen

  10. Jag förstår precis hur du tänker med perspektiv på tillvaron. Men samtidigt så kan vi inte göra andras sorger till våra. Men visst, eftertanken får man och små problem blir ännu mindre…

    Ha en fin söndag!

Var inte blyg lämna en kommentar

