december

Halva november är snart till ända.  November som vissa dagar enbart känns som en transportsträcka, mest för att jag saknar ljuset, ljuset som är så viktigt för vårt välbefinnande och vår hälsa.  Mörkt ute och mörkt inne. Men om några veckor har vi första advent och våra hus ska lysas upp av skönt ljus från stjärnor och adventsstakar det gör den mörka årstiden så mycket lättare. 

Transportsträckan fram till december, en månad som passar mig så mycket bättre, jultider, hygge tillsammans med familj och vänner. Glögg, pyssel och en helg i byen på andra sidan sundet att se fram emot. Doften av jul i Köpenhamns juligaste kvarter.

appleFör i december klär sig Köpenhamn i julskrud, julbelysning, girlanger och en doft av glögg och brända mandlar, stanna till vid den färgglada kanalgatan i Nyhavn  slå sig  ned under en gasolvärmare sno en fleecefilt runt benen och njuta av folklivet.

hus

Strosa längs Ströget, vika av från den stora shoppinggatan, flanera på smågatorna där plånboken genast blir gladare, här ligger butikerna ofta en halv trappa ned eller upp. Avsluta dagen tillsammans med goda vänner för en härlig julefrokost på Hansens gamle familiehave innan man kryper ned i en skön hotell säng. 

stjarna

Jag tror minsann att jag har lite december längtan.

Kram Åse 

 

 

 

27 thoughts on “december

  1. December har sin tjusning och det gäller att hitta allt positivt denna mörka årstid. Du beskriver Köpenhamn så fantastiskt. Det var länge sedan jag var där nu, typ 20 år. Kanske snart dags för en tur igen.
    Kram Helén

  2. Åh just nu önskar jag att Melbourne låg bra mycket närmare Köpenhamn. Du beskriver det så hälrigt. Kan inte påstä att jag saknar nordens november, usch nej. Men december kan jag sakna för det hör trots allt till att det är mörkt ute och tända ljus innan jul. Här har vi ju allt som oftast rena sommaren och sol och blå himmel. Trots att man vant sig med åren känns det alltid lite konstigt.
    Kram Anette

  3. Har läst ikapp lite här och där… har inte varit hos dej och hälsat på på ett tag. Så mycket annat som ”stjäl” min tid och energi. Underbara bilder, precis som vanligt.

    Jag gillar november. Jag gillar regn och gråväder. Längtar inte alls efter en massa snö, som bara ska flyttas hit och dit… det är så jobbigt att skotta! Tur ändå att vi har en liten traktor som gör värsta slitjobbet, det blir tillräckligt mycket kvar åt mej ändå. Men som sagt var, novembermörkret, de gråruggiga promenaderna när fleecetröjans dragkedja dras ända upp under hakan… jag har inget alls emot allt det.

    Ha en fortsatt finfin helg!

  4. Köpenhamn känns juligare på något vis med alla derans fina julpynt, lyktor, små stånd här och var och tivoli som sprudlar jul. November fyller vi med kalas, vin och glöggfest, allt för att göra transportsträckan lite skönare

    kram kajsa

  5. Köpenhamn är så mysigt i december! Vilka underbara bilder du bjuder på idag 😉 Å du
    det är väl ändå helt okej att ha decemberlängtan såhär i mörka november.
    Ha en fin dag!!
    Kramen

  6. Härligt med dina vackra Ystadbilder, din Köpenhamnsinspiration och ditt tips om Solveigs inlägg! Jag har läst ikapp mig lite och kör lite morgonpepp. Känner mig lite stressad över att någon stal förra veckan för mig (läs nerbäddad med dunderförkylning) och försöker nu hinna ikapp mig själv igen. Så det kändes helt perfekt att läsa Solveigs inlägg och stanna upp en stund. Mycket välbehövligt. Och sen få njuta av soluppgång i Ystad genom dina fina bilder:)

    Ha det fint!
    Kram
    Suz

  7. Här hoppas vi också hinna göra en tur till Köpenhamn före jul! Till Tivoli vill man ju och se alla ljus! Känns redan som advent är på intåg, så mycket ljus och julsaker i butikerna. Underbart!
    Men så ska man ju ta vara på dagen som är just nu också…
    Kram M.E

  8. Ha du har bestämt dig för att bjuda på feelgood. Blir sugen på Köpenhamn, vi brukar ta en tur dit innan jul. Härliga uteserveringar och julkänslor.
    Stor kram till mormor ♥ / Kristina

Var inte blyg lämna en kommentar

