Dyka

Tänk att vi snart är där i adventstider, det första ljuset ska tändas och sprida en mysig stämning i våra hus, det ska få dofta pepparkakor, glögg och nejlikor.  

Höstkransen på ytterdörren ska få en lite juligare framtoning.

SONY DSC 

När jag tänker tillbaka på mina barndoms jular och våra traditioner så skedde allt på lille julaftons natt. När jag kröp till sängs var huset som vanligt och när jag vaknade på julaftonsmorgon stod vårt hus i formidabel julskrud. Det doftade griljerad skinka, granen var klädd med vackra röda julgranskulor, från högtalarna strömmade julmusik. Med tindrande ögon tassa ur sängen, stoppa en liten hand i julstrumpan och finna det sista paket som tomten inte överlämnade personligen. Förväntningarna och den långa väntan på att han skulle komma vandrande genom trädgården med sin stora julklapps säck på ryggen.

SONY DSC 

Traditioner som jag tog med mig när jag själv fick familj, än idag klär vi granen på lillejulafton, några nya traditioner fördes in av den Halländske maken, idag finns grönkålen på vårt julbord, den som jag från början tyckte smakade gräsmatta men som jag idag inte kan vara förutan. Julskinka, brunkål och grönkål de gifter sig så fint med varandra.

Den kommande helgen ska jag göra en djupdykning i adventslådan, säkert hittar jag något jag glömt att jag hade och säkert hittar jag något som jag kommer att undra varför jag köpte.

Ha en fortsatt fin torsdag.
Kram Åse 

17 thoughts on “Dyka

  1. Underbar beskrivning av dina barndoms jular! Och visst är det så att man anammat en del, men hittat egna nya traditioner oxå. Jag skulle till exempel inte palla hålla på med precis allt lillejulafton. Här har vi alltid tagit det litta pö om pö…:)

    Kram fina du! ♥

  2. Traditioner är mysigt… och lite viktigt 🙂 Själv hade jag inte med mig så många goa traditioner hemifrån, men tillsammans med barnen har vi skapat nya och dem håller vi hårt på!
    Den bästa av helger till dig!
    kram kram Malin

  3. Samma hos mej, allt liksom skedde som ett trollslag kvällen och natten innan julafton…Numera smyger jag igång lite tidigare, fast det är nästan förenat med dåligt samvete…Och värst var det när man jobbade i butik, då började det ju nästan innan löven fallit från träden…och det gjorde också att en del av julkänslan aldrig infann sej för att man redan var trött på allt vad jul hette innan man ens kommit in i december…Men nu så…nu är jag tillbaka där jag började!!
    Kram kram

  4. Tänk så många gånger jag har funderat över det där fenomenet att mor i huset måste ha varit uppe nästan hela natten för och fixa till julen! Och så stod hon på julafton med all mat och skulle se glad och pigg ut! Inte var det bättre förr… i alla fall inte för en mor.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram M.E

  5. Det finns inget som är så mysigt som att minnas sig tillbaka till barndomens minnen…
    Hoppas att mina barn minns sina barndomsjular med samma harmoni.
    Men…nog vill jag ha snö innan jag kan komma in i julesinnet!

    Kram

  6. Det var väl nästan likadant i alla hem i Sverige. Barnen och maken gick till sängs, medan modern slet halvt ihjäl sig för att allt skulle vara klart på julaftonsmorgon! Jag gör så lite som möjligt till jul och det blir mysigt ändå. Några tomtar och en juleduk får räcka. Lite julmusik och redan på annandagen vill jag ha tillbaka vardagen, med godare mat än den bastanta julmaten! Ett julbord räcker för mig!

  7. Det var likadant hos oss … när vi vaknade på julaftonsmorgonen var granen klädd och det fanns något litet i julstrumpan och något alldeles extra till mig eftersom jag också har namnsdag på julafton. Det är himla tur att julen kommer mitt i den mörka årstiden annars skulle man banne mig inte stå ut. Kram!

  8. Tänk precis så var våra jular också, och till en början även mina barns. Numera klär vi granen två dagar tidigare för att riktigt njuta av den 😉 Pyntar gör jag lite under hela december. Jaså, det är en halländsk make, trevligt 😉 Ja du, en jul utan grönkål, ja det är verkligen ingen jul. Det ska vara massor av den på det gammaldags viset.
    Hoppas du fyndar något du glömt att du hade!
    Kramen

  9. Härligt att läsa om dina nostalgiska barndomsjular och den gröna gräsmattan mitt i julmaten. 🙂 Jag känner igen mig själv i det du skrev. Minns även att jag önskade att det skulle börja snöa så det blev pricken över i:et. Snart är vi där. Vad fort november har gått. Kram

  10. När jag var liten gjordes mycket i sista minuten. Jag har lite mer framförhållning och sprider gracerna! Nya traditioner frmas och vissa går i graven. En del går i arv… Som det ska vara!

Var inte blyg lämna en kommentar

