tävla på skånska

Vackert inslagna paket är lika härligt att få som att ge bort, prasslet av papper, glittrande förväntansfulla ögon, spänningen, vad döljer sig i paketet ?

Jag tänkte att jag skulle förära någon av er en kokbok – Skånska matupplevelser – med kärlek till de skånska smakerna. En inbunden bok med härliga recept och vackra bilder.  Här har några av  Skånes välrenommerade kockar gått samman och delar med sig av en härlig blandning av traditionell och nyskapande mat, vad sägs om en annorlunda bouillabaisse, hjorttartar eller en skånsk äpplekaka – du väljer ! 

Vill du vara med krävs det en liten motprestation, från och med idag och 5 dagar framåt kommer jag att presentera ett skånskt ord, jag vill veta vad ordet betyder. Skriv ordet i kommentarsfältet, den/de som klarar att klura ut alla fem orden är med i utlottningen av boken. 

Dagens ord: Jorlytta

946639_10151386557202045_1041595523_n

desset

torsk

hjortLycka till.
Kram Åse 

29 thoughts on “tävla på skånska

  1. Det här är faktiskt ett ord jag stött på! Min fd granne kom från Skåne och när hon skulle lyfta korgen med potatisen, då sa hon att hon inte orkade jorlytta den! Den var för tung att lyfta upp, så hon ropade på maken! ”Lyfta upp den från marken” eller något åt det hållet får bli min gissning.
    M.E

  2. Ping: Tävla på skånska 3 | And then there was !

  3. Åh vad kuul!!! Ny tävling:) Med mina rötter i den skånska myllan hoppas jag klara av de här 5 orden….Jorlytta tror jag betyder att lyfta något från marken…
    Fin blogg du har Åse.
    Kram Susan

  4. Hihi, vilken rolig tävling!! Jag antar att det går att googla orden men jag hoppas ingen fuskar. Och att ingen skåning är med, haha.
    Jorlytta… lytta då tänker jag på halta och lytta alltså något funktionshinder så jag gissar på det 🙂
    Kram

  5. Ööööö….jag skulle aldrig klara detta om jag inte fuskade.
    Så jag fuskade. Jag ville ju sååå veta vad det betydde. Så jag svarar:lyfta något från marken…
    Kram!

  6. Ping: tävla på skånska 2 | And then there was !

  7. Attans också. Jag som har fått ett skånsk-svenskt lexikon av Moi och där stod inte ordet. Fast det är ju fusk… Sen vände jag mig till vännen google, men det är ju ÄNNU mera fusk. Fast nu vet jag åtminstone vad det betyder 🙂

Var inte blyg lämna en kommentar

