Tävla på skånska 3

Tävlingens tredje skånska ord är karakluden, här får ni kanske tänka till lite, ibland är det inte som det låter. Jag har en rolig stund när jag läser era kommentarer och svar, många av er kan minsann skånskan.

946639_10151386557202045_1041595523_n

För er som inte varit med från början men kanske tycker att det skulle vara kul att hänga med och tävla  är det bara att hoppa på tåget om ni känner för det. 

Så här går det tillväga.

Jag tänkte att jag skulle förära någon av er en kokbok – Skånska matupplevelser – med kärlek till de skånska smakerna. En inbunden bok med härliga recept och vackra bilder.  Här har några av  Skånes välrenommerade kockar gått samman och delar med sig av en härlig blandning av traditionell och nyskapande mat, vad sägs om en annorlunda bouillabaisse, hjorttartar eller en skånsk äpplekaka – du väljer ! 

Vill du vara med krävs det en liten motprestation, under 5 dagar presenterar jag ett skånskt ord, jag vill veta vad ordet betyder. Skriv ordet i kommentarsfältet, den/de som klarar att klura ut alla fem orden är med i utlottningen av boken. 

Lycka till och njut av lördagen.
Kram Åse 

20 tankar på “Tävla på skånska 3

  1. Karaklud! Nu har jag funderat och funderat och kommit fram till att det är en huvudbonad avsedd för män. Kanske en basker? Mitt slutgiltiga svar alltså. Om man nu fick lov att ändra sig…:)

    Ha en fin dag du fina! ♥

  2. Karakluden…har jag faktiskt aldrig hört. Eller jag tror inte det. Det är i och för sig en sak att läsa det och en helt annan att höra det. Jag vet inte hur detta ska uttalas så då är det svårt.
    Men jag gissar att ”Karakluden” betyder någonting med karl. Och någonting med Klydd. Alltså en karl som klyddar/klöddar. Har lite otur. Det strular till sig för honom helt enkelt. ”En riktig karaklud”! 😀

  3. Oj, här har jag missat något intressant och lärorikt för mig som är inflyttad skåning!
    Måste nog backa och se de andra orden också!
    Klud tror jag är trasa! Kan det vara en trasa i ett kar? Hm… jag får väl gissa på disktrasa!
    Men kanske det ordet dyker upp för att det är som en disktrasa jag känner mig i dag!
    Tack för de rara orden hos mig, de värmer!
    Önskar dig en fin första Advent trots blåsten!
    Kram M.E

  4. Måste erkänna att jag fuskade och frågade min mamma, jag har aldrig hört henne säga karakluden men hon säger att det betyder disktrasa.
    Kram Eva

  5. Hjälp, vilka svåra skånska ord du kommer med…den här var tuff!!!
    Är själv uppvuxen i Malmö med en mamma från Lund och en pappa från Mölndal, så skånska har aldrig varit så bred i familjen, men har varit gift med en man med en familj med svåra skånska ord…ha,ha…i början förstod jag ingenting.

    men jag har vridit och vänt på ordet, rådfrågat mannen…och kommit fram att det bör vara en trasa av något slag, t.ex till köket…kar – duk? skurduk? disktrasa…..

    kram Kajsa

    Ps…jätterolig tävling!!

  6. Här hemma kallade min farmor d för kluden bara å d måste va samma sak, disktrasa 😉
    Ha en goer lördag!
    Kramar till dig ♡

Var inte blyg lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.