Tävla på skånska 5

Sakta jag går genom stan, ledig måndag, frosten nyper lite i kinderna, alldeles vindstilla. Mina två följeslagare de på fyraben är lite extra ystra det spritter i benen och helst skulle de nog vilja göra ett gatlopp i full karriär. Hade jag inte glömt mina handskar hemma så hade morgonpromenaden varit riktigt skön och behaglig. 

kopp

Idag presenterar jag sista ordet i min kokbokstävling och i morgon får ni de rätta svaren.
Dagens ord är: Hialös

För er som inte varit med från början men kanske tycker att det skulle vara kul att hänga med och tävla  är det bara att hoppa på tåget om ni känner för det. 

Så här går det tillväga.

Jag tänkte att jag skulle förära någon av er en kokbok – Skånska matupplevelser – med kärlek till de skånska smakerna. En inbunden bok med härliga recept och vackra bilder.  Här har några av  Skånes välrenommerade kockar gått samman och delar med sig av en härlig blandning av traditionell och nyskapande mat, vad sägs om en annorlunda bouillabaisse, hjorttartar eller en skånsk äpplekaka – du väljer ! 

Vill du vara med krävs det en liten motprestation, under 5 dagar presenterar jag ett skånskt ord, jag vill veta vad ordet betyder. Skriv ordet i kommentarsfältet, den/de som klarar att klura ut alla fem orden är med i utlottningen av boken. I morgon presenterar jag de rätta svaren.

946639_10151386557202045_1041595523_n

Njut av måndagen.
Kram Åse

19 thoughts on “Tävla på skånska 5

  1. Min mamma säger ibland att jag är hialös och då menar hon att jag är tanklöst otålig eller har bråttom, ja, det är lite svårt att säga på ”svenska”.
    Ska bli roligt att se svaren imorgon.
    Kram Eva

  2. Det här måste jag ju testa, speciellt som nprrlänning boende i Skåne 😉 Jag lämnar alla mina svar här om det är ok. Tar lite hjälp av mannen som är skåning 🙂
    1. Jorlytta – lyfta något från marken (jorden)
    2. Panntoffla – potatis
    3. Karakluden – disktrasa. Den här var svår, mannen såg frågande ut en stund…
    4. Hotta hit en hossa – kasta hit en strumpa.
    5. Hialös – irriterat rastlös. Typ tagga ner fem hekto.

    Då fick vi dagens skratt här hemma!
    Kram!

  3. Haha, du verkar aldrig vara hialös iaf 😉 Härligt!! Ja, det är ju att vara rastlös, eller stressig, allt annat än lugn iaf 😉 Det har ju varit lätt trots att jag inte kan skånska, men min halländska den kan jag.
    Hoppas du får en finfin dag och har fått upp värmen i händerna!
    Kramar

  4. Svar på dagens ord… nervöst bråttom.
    Härligt med en ledig måndag – Här skiner solen – på f.m. från en alldeles blå himmel – nu med alltmer uppdykande moln…
    Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

