Här och nu

När  jag läste ett inlägg hos Aka  om eftertanke, så satte hon igång just den där eftertänksamheten hos mig. Hur har vi det egentligen i juletider,  mycket ska förberedas, julmat, julklappar och inte minst ska våra hem pyntas. Tar vi oss tiden, tiden att njuta och umgås innan julhelgen står för dörren. Vad är det som är betydelsefullt, är det ett välstädat och pyntat hem eller är det att vi kan njuta och vara friska tillsammans i ett lagom städat och pyntat hem.

Tar jag en promenad genom vår lilla stad så ser jag hur människor stressar in och ut ur butikerna, jag önskar att jag kunde trolla, få dem att frysta fast för en liten stund, få viska i deras öron, stanna upp, andas, varva ned och tänk, livet är här nu, låt det inte passera som en trumvirvel.

DSC00772

Hos Tatjanis pågår en bokstavsutmaning, dagens bokstav är E
Eftertanke.

Ha en fin torsdag
Kram Åse 

26 thoughts on “Här och nu

  1. Så tänkvärda ord! Här blir det mycket eftertanke den här julen eftersom förberedelserna varvas med förberedelserna inför fars begravning som blir den 18e. Men så är ju livet, sorg och glädje om vart annat. Och så viktigt det är att ta tillvara varje dag och inte låta sig dras med i stress och hysteri över att julen står för dörren. Frid står alltid överst på min önskelista!
    I dag gör vi ett nytt försöka att flytta ut till huset på landet och hoppas på att elen är tillbaka.
    På vägen dit ska jag hämta ut ett brev som var för stort för vårt brevinkast! Kan det vara en
    bok från dig? Ser fram emot den!
    Önskar dig och mannen en riktigt fin helg i Köpenhamn!
    Kram M.E

  2. Åååh vad fint skrivet!! Och vilken vacker bild! Vad glad jag blev att du antog min utmaning och gjorde ett inlägg om detta viktiga… tänkvärt och vackert skrivet, tack för det ❤

    Många kramizar aka

  3. vi försöker tänka på det som är det viktiga med julen och varför vi firar ju… det blir inte så värst mycket stress, det som blir gjort blir gjort, det andra fixar sej ändå…! Att stanna upp är viktigt, gärna ofta!

  4. Så sant, så sant. Det är som att vi måste ha en massa speciella saker för att kunna njuta av julen. Och till viss del är det väl sant, men mycket kan vi skala bort. Väldigt mycket. Jaghar för mig att jag skrev och tipsade om julförenklingar förra året – måste leta. Det kanske blir en repris.
    Kram

  5. Jo, vilken bra tanke att ta till sig…vad är viktigt? sedan jag bytade man & liv har jag sänkt kraven, och lärt mig njuta lite mer. Inte vara så slavisk, inte ha så många måsten….det är svårt ibland, för man vill mer och vill att det ska vara perfekt…men sen, det där med att må bra, det är det som får en att förstå vikten av att lugna ner sig

    Ha en fin helg

    Kram
    Kajsa

  6. Julstressen smyger väl sig fram, antingen vi vill eller ej, det är så mycket man vill göra och allt ska vara klart! Så kloka ord du skriver, visst bör vi stanna upp och vara tacksamma för det vi har!
    Kramar från Finas mammis

  7. Verkligen väl valda ord, som är värda just en eftertanke. Inte bara kring julen utan så mycket övrigt i livet också. Varför stressa runt som skållade råttor och allt ska vara tipp topp?? Nä, livet är alldeles för kort för det….. Kramar.

  8. Jag förstår till en del vad du pratar om men jag har aldrig förstått (o alla tar för givet att man har juljäkt/stök) vad detta med jäkt o stök innebär.
    Tyvärr! Men fina ord du skriver 🙂

  9. Ja nog är det viktigt att varva ner och njuta av här och nu! Idag gjorde vi just det här hemma. Min bästa vän tog sina 2 barn och kom hit och bakade pepparkakor. Det blev allt annat än en enkel uppgift att lösa (en 1 år, 2 år och 4,5 år) men vi hade så otroligt mysigt i alla stök. Underbart vill jag lova och så befriande att skvätta mjöl över hela köket 🙂

    Kram/Tatjanis

  10. Jag älskar ju verkligen julen, & som följd av att barnen blivit vuxna så känner jag absolut ingen stress, gör precis bara det jag vill:)
    Kram Åsa

  11. Eftertanke…ett bra ord, som vi borde försöka leva upp till. Vad är det vi försöket bevisa och leva upp till med denna julstress.Jul blir det vilket fall som hellst.
    Kram på dig.

  12. Så vackert skrivet. Och det är ju så viktiga reflektioner som du beskriver. Vara. Här. Och. Nu.
    En underbart vacker bild oxå! Så vacker att den nästan tar andan ur mig!

    Kram och njut av kvällen! ♥

  13. Stress går bort! Att skena runt och missa njutandet av vacker musik, ljus som glimmar och barns förväntan. Jag som för några veckor sen inte alls ville ha jul går mest omkring och trallar på julmusik nu=))
    Kloka, kloka ord!! Kram Hannis

  14. Så fint!!
    Du skriver så lättläst och enkelt
    Kram
    Eva

    Skickat från min iPhone

    > 5 dec 2013 kl. 07:47 skrev ”And then there was !” :
    >
    >
    >

  15. Det är verkligen lätt att bara hamna mitt i julstressen och då är det liksom svårt att kliva av tåget förrän det liksom stannar. Förra året blev så där galet för då blev det för mycket på en gång, sommar med allt vad det innebär av odlingar och vattning, ihop med julavslutningar och barn på två ställen med olika aktiviteter och så allt annat som hör till julen också. I Sverige är det ju jul och sommar vid olika årstider, helt klart bättre fördelning av det goda!
    Året innan hade vi precis flyttat in i nytt hus och vi hade ingen trädgård att ta hänsyn till så det var enkelt året dessförinnan var barnen små och bara en gick på kinder, ingen direkt stress.
    Så med förra året i huvudet så blev det till att planera bättre i år och tänka till i förväg och det har jag lyckats ganska bra med. Känner ingen större stress även om jag har saker att göra. I år njuter jag återigen av allt som man får göra inför julen. Stressen är galen håller jag med om.
    Kram Anette

  16. Inge stress här… försöker tona ner julen och ta en dag i taget! Njuter av det lilla! Men jag älskar julen…

    Här är det grått, regnigt och blåsigt idag men vad gör det när man kan tända ljus och adventsstjärnor. Allt det upplysta visar en längtan efter jul. Julen en vacker helg när vi äter gott och är tillsammans med de nära och kära. Älskar’t! Önskar och hoppas att alla får uppleva en fin jul och ta bort all stress och alla måsten!

    KRAM Anna

  17. Mycket klokt skrivet! Jag försöker att sänka kraven, som egentligen bara är mina egna, och det får bli lagomt städat och pyntat, på en nivå som gör att jag ändå tycker att vi har det mysigt runt omkring oss. Jag är annars en expert på att stressa ihjäl mig för att kunna mysa och när jag är klar för myset så blir det inte så mysigt för att jag är totalt slut. Men jag lär mig mer och mer att inte stressa så.
    Tack för kloka ord! Kram Jennifer

Var inte blyg lämna en kommentar

