Utanför

Söndag den andra advent och vi vaknade till en ruggig morgon i Köpenhamn. Utanför vårt hotellfönster blåste det friska vindar och regnet smattrade mot hustaken, men är det dags för hemresa spelar det inte så stor roll.
Dagens tema i fotoutmaning-vänner emellan, utanför.

skata

I fredags trotsade vi Sven och begav oss till byen på andra sidan sundet för några dagars hygge tillsammans med goa vänner. Ett Köpenhamn i juleskrud,  stormen hade bedarrat, solen tittade fram och någon minusgrad gjorde att det knarrade lite härligt under skorna.

flagga  

Utanför vårt hotellfönster vajade den danska flaggan stolt med sina röda och vita färger. 

nyhavn

pissoir

Strosa i Nyhavns kvarter där de färgglada husen ligger på rad längs kanalen.

kotte

Promenera ned mot ströget, stanna till på de små julmarknaderna som finns lite här och var, när man börjar känna sig frusen värma sig med en glögg.

tomte På Kongens Nytorv kan man beundra hotell D’angleterre ett fantastiskt vackert hus.

gran

När fötterna är trötta passar det bra att slinka in på Hotell Nimb, sjunka ned i en skön fåtölj smutta på en cava och njuta av den ljuvliga atmosfären, utanför fortsätter storstads- pulsen. Inne i värmen strömmar loungemusiken så där lagom i bakgrunden.

grannimb

hast

nimb

Fler bidrag till dagens fotoutmaning hittar ni r och här.
Njut av söndagskvällen
Kram Åse 

29 thoughts on “Utanför

  1. En stad som lockar 🙂 Det blir ju inte mindre med dina underbara bilder. Har bara varit där en gång för flera år sedan, men bara måste ta mig tid att åka dit igen! Tack för inspirationen 🙂

    kram kram Malin

  2. Jag är övertygad om att er söndag var betydligt trevligare än min; jag låg nerbäddad i soffan med värk i hela kroppen…. kände mej verkligen urusel men på nåt sätt så repade jag mej och fit for fight för jobb på måndagen igen.

    Kram

  3. Älskar Köpenhamn i juletid, har varit där många gånger o strövat omkring, gått in på någon krog ätit o druckit gott o shoppat många julklappar, är bara sååå mysigt. Ljuvliga bilder. Kramisar Tina

  4. Nu var jag ju i Köpenhamn i måndags, men något hotell slank jag inte in på, så jag får nog göra om resan! Det ser ju helt underbart ut med granen! Ett glas Cava kan jag också tänka mig, men
    nu ska jag läsa om ”Skånska matupplevelser” som mannen varit och hämtat ut till mig!
    Tusen tack för den vinsten! Vilka fina bilder och så bra bok för mig som inte är skåning!
    Nu får jag lära mig lite om den skånska matkulturen! Redan hittat recept som jag ska prova!
    Kram M.E

  5. Vilken helg!! Å Köpenhamn…lite storstad, lite kontinentalt…allt i en skön och salig blandning. Sen blev jag helt betagen i granen där i hotellfoajén, med fina vackra lysande ”klot” under…sååå snyggt!! Nu är väl det kanske inget att tänka på här, att ha dekorationen under granen…med en schnauzer i huset…
    Välkommen hem och ha en fortsatt skön kväll!!
    Kram kram

  6. Åh vilka härliga bilder du bjuder på idag, ja det är det ju varje gång man tittar in här 😉
    Jag kan riktigt känna dofterna och ser framför mig hur det sjuder av liv i alla hörnen av
    den staden. Nu var det några år sedan sist, får nog bli en sväng dit nästa år 😉
    Hoppas du får en fortsatt mysig kväll!
    Tack för dina alltid så värmande ord hos mig ❤
    Kramen

  7. Vilka härliga bilder!
    Har alltid velat åka till Köpenhamn, någon gång ska det bli av 🙂
    Önskar dig en trevlig söndagskväll.
    Kramis

Var inte blyg lämna en kommentar

