I vårt badkar

Lite drygt en vecka kvar till julafton och i vårt badkar blir det inget fredagsbad, inte för mig i alla fall för där badar grönkålen. Den ska repas, kokas i  skinkspad stekas i smör och kryddas, formas till lagom bollar innan den hamnar i frysen. För på julbordet ska grönkålen samsas med brunkålen, skinkan, köttbullarna och all den goda sillen.
Och något nytt, för varje år försöker vi fresta smaklökarna med något som inte tidigare funnits på vårt julbord, vad det blir i år återstår att se.

gron

gronkal

Men i kväll blir det ingen grönkål på tallriken, det ska serveras pasta Vongole och ett lagom kylt vitt i glaset.

Önskar er allra bästa fredagskvällen
Kram Åse

26 thoughts on “I vårt badkar

  1. Ja det var ju klart annorlunda 🙂 Har hört talas om dem som tillverkar ost och liknande i sina badkar men inte badande grönkål. Men det är alltid första gången för något!!
    Har aldrig varit förtjust i grönkål men rödkålen går däremot ann i mindre mängd. Här i Australien blir det dock endast vitkål 😉
    På mitt julbord finns bara några få saker som vi gillar och som är lätta att få tag på eller att göra själv. Vi har helt enkelt valt ut gobitarna.
    Ha en fin vecka!
    Kram Anette

  2. sv: Haha! Visst är man bloggskadad. Fotar nåt och storyn börjar rulla i skallen. Och sen kanske man kommer på att man måste hitta en sån eller en sån för att få ihop storyn. Tur att jag gillar att promenera 😉

  3. Älskar grönkål. Nu bor jag i den ”byn” där grönkålen kokas som man sen kan köpa som små korvar i affären så nu för tiden skippar jag att koka grönkålen själv o köper den färdig istället. Viktigast är ”efterarbetet” det ska vara sirap, vispgrädde, salt o peppar för att grönkålen ska bli perfekt. Kramisar Tina

  4. Vilken tur att du har ett badkar. Själv tog jag bort karet då vi renoverade badrummet. Visste inte vad man skulle ha karet till för. Men nu förstår jag 😉
    Kram!

  5. Jag bara älskar grönkål. Nu kör jag rätt ofta den där latvarianten att köpa färdigkokt från Harplinge i frysta korvar. Den är jättefin. Sedan är det massor med smör, sirap och grädde
    för att få till den som den ska vara 😉
    Nyfiken på vad ni ska ha för något nytt på ert julbord, här är alla väldigt traditionella och
    sällan blir det något nytt, förutom nya inläggningar på sillen 😉
    Hoppas du får en mysig kväll!
    Kramen

  6. Jag ser ditt svar här ovan, men jag trodde också att det här med kålen var något typiskt skånskt. Vi har aldrig haft det på vårt julbord. Däremot har vi fatost och blana, det tror jag hör lite här till 🙂
    Kanske jag ska göra ett inlägg om det nån dag 😉
    Kram och ha en finfin helg!

  7. Jag gjorde grönkålschips förra året men det var ingen hit. Det smakar ju lite speciellt 😉
    Trevlig fortsättning på Lucia
    Kram

  8. Nu blir jag verkligen lite fundersam? Skämtar du med oss! Har du hela badkaret fullt med grönkål? Jag har förstått att det där med kål är viktigt för skåningarna, men inte sjutton kan ni äta så där mycket kål?? Bäst jag läser en gång till min kokbok som jag vann hos dig, måste ha missat något om de skånska sederna!
    Önskar dig ett gott slut på denna Luciadag!
    Kram M.E

    • Av allt det som är i badkaret blir det inte mycket kvar, grönkåls traditionen har maken tagit med dig från Halland , vi skåningar har normalt inte grönkål på julbordet. Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

