i hönsgården

Hos vår veterinär där samsas hönsen, gässen, fåren och strutsarna i samma inhägnad. Där pickar hönsen av det som naturen har att erbjuda och lägger de mest ljuvlig ägg i underbara färger. När en påse ägg får följa med hem skulle jag vilja spara dem, ha dem att titta på, men jag vet att där innanför skalet finns en äggula, gulare än solen en vacker juni dag. 

agg3

Där bland djuren  skulle jag kunna vandra i evigheter, titta på tuppen som stolt spatserar omkring bland sina hönor, höra fåren bräka och vara lite rädd för strutsarna som är närgångna och gärna vill känna lite på mitt kameraobjektivet. 

Där i hönsgården andas det julefrid året om, julefrid som varje unge borde få uppleva,  ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon, jag väljer att hjälpa Barnen på Bristol Academy  i Uganda. 

agg5

agg

Önskar er en fortsatt skön tredje advent.
Kram Åse 

27 thoughts on “i hönsgården

  1. Å tänk, höns är något jag saknar här!! Det är jag uppväxt med, allt från personliga hönor till ilskna tuppar…Vi har inget lämpligt uthus här som skulle passa till hönshus, därav inga frigående höns heller…
    Sen vart jag lite nyfiken på ditt förra inlägg…trodde först att det var ett komplement till något nyttigt tångbad…men sen såg ja, grönkål…
    Ha en skön fjärde advent, och det är inte utan att jag är lite sugen på den där fotokursen…
    kram kram

  2. Såna där färgglada ägg har inte min bonde som jag köper av 😦 men en hönsgård skulle jag kunna tänka mig att ha själv men det får bli när vi bor ännu mer lantligt 😉

    Kram Ullis

  3. Cleo och jag besökte ovan nämnda veterinär igår, det verkar som dottern är lik sin mor. Den enda fördelen som Cleo kan tycka är något är all godis som hon får av Staffan. Dock blir det inget godis nästa gång:(

  4. Fina ägg och vackra Fina tankar åkso. Att hjälpa både människor och djur gör hjärtat gott och ger glädje tycker jag. Fint med hjälpande människor.
    Ha en jättefin onsdag nu och fortsatt vecka. Tack för många kloka och Fina ord.
    Kram från mig.

  5. Vad härligt! Ja att få strosa runt och kolla in sådana välmående djur det är en lisa
    för själen. De äggen är ju som prydnadsägg, superfina!
    Ha en fortsatt härlig vecka!
    Kramen

  6. Mysigt med ett ägginlägg;) Visst känns det extra bra att kunna ge till behövande i juletid? Som du skriver alla kan hjälpa någon eller några!!!Här får mina barn varsin julklapp med gåvobrev som går till Unicef.

  7. Det var fint skrivet, och ägg kan vara både vackra och så är det gott också…rosa ägg såg jag att det fanns, det skulle passa Amanda barnbarnet som gillar rosa..*L*..
    Kram och ha en fin dag♥

  8. Vilken härlig plats att njuta av djuren… och fantastiska ägg 🙂 En god vän hade ankor och olika sorters höns och därifrån fick jag med mig ägg i olika färger… och med en fantastisk färg på gulan.
    Barnen på Bristol Academy har lyckan att få fin hjälp av människor som brinner för vad de gör – underbart att se!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram

  9. Vilket fint inlägg! Jag tycker också att det är en fantastisk miljö hos din veterinär, men yvärr tycker inte mina hundar att det är lika roligt att besöka den där veterinären, de blir oroliga bara bilen svänger in på den vägen!

    • här har vi en av varje , Axl som ylar av lycka och glädje och en liten Ruby som helst hade velat springa till skogs. Kram och kör försiktigt.

Var inte blyg lämna en kommentar

