Genom en glugg

I två dagar har kameran varit i fokus, i två dagar har vi vandrat längs vår vackra kust och letat objekt, provat oss fram med olika kamerainställningar och fått goda råd av vår duktiga lärare Werner Nystrand. Som en flock nyfikna kalvar på grön bete.

foto

Ventilerat och diskuterat, bländare, slutare, ISO och skärpedjup, hur gjorde du där och hur tänkte du här. 

fort

gras

Passat på att ge sig tiden att smyga iväg lite för sig själv, slå sig ned en liten stund på en sten, höra vågorna rulla mot land, vända ansiktet mot solen och bara andas in den rena, klara havsluften. 

gren

hund

mossa

hunden

robban

strand

Efter några timmars vandrande kunna stoppa in minneskortet i datorn och se alla bilder föras över i redigeringsprogrammet, lightroom, bilder som är för mörka, bilder som är för ljusa och bilder som är suddiga,  känna sig nöjd och glad över de bilder som blev något så när som man tänkt sig och för att dagarna varit både roliga och lärorika, tillsammans med härliga människor med samma intresse.  

stubbe

stubben

tra

vatten

Kram Åse

31 thoughts on “Genom en glugg

  1. Åh vilka fina bilder! Ser ut som du hade en toppendag, och att ni hade tur med vädret. Jag skulle också verkligen vilja lära mig fotografera, men just nu är det keramik som står på schemat. En sak i taget liksom – försöker lära mig att leva lite efter det…

    Kram!

  2. Guuud så gärna jag hade velat vara med!! Men som du såg på Fb…nästa gång kanske vi kommer några ”damer” här från Örebrotrakten också!! Och vilken helg du måste ha haft, alla idéer som man delar med sig av, alla små knep, få prova och utvärdera, lära sig av varandra, du hör hur avundsjuk jag är…*skrattar*…Och vilka fina bilder det blev sen!! Sen är det roligt att vara några stycken och se hur olika man ser saker, samma motiv kan bli helt olikt beroende på vem som knäppt bilden.
    Kram kram

  3. Hej svejs! Så kul att du tittar in på min blogg och även lämnar avtryck!! Själv har jag inte hunnit med att läsa så mycket än på din, men den verkar i alla fall helt underbar!!! Otroligt vackar bilder och fina tankar…kommer att tassa in här tätt somoftast!!! Ha en fin dag/EvaMarie

  4. Låter som alldeles underbara dagar! Gillar dina bilder, speciellt den med vad jag tror är en man fotograferad bakifrån bakom stenar 🙂
    Kram Maria
    Ps. Någon glimt från familjealbumet kan det nog bli framöver 😉

  5. Skulle också vilja vandra så där och fånga bilder och lära mer om foto konst. Tror det är mer helgkurser söderut. Härliga bilder du tagit // Lissen

  6. Åh, vad roligt med fotokurs och få lära sig lite mer, man blir nog aldrig fullärd vad det gäller att fotografera.
    Vilken underbar miljö du har att fota, bilderna blev ju toppenfina…
    Kramar♥

  7. Åh vad kul! Det skulle jag också vilja göra igen. Dina ord och bilder fick mig att minnas när jag gick fotokurs i början av 90-talet, då hade man forfarande film och framkallade. Det var grejer det. Men att kunna sin kamera och veta hur den funkar mer än lite så där på känn måste kännas så underbart. Speciellt som bilderna blir bra.
    Kram Anette

  8. Nu är det riktigt lockande att ge sig ut med kameran! Få ge sig ut med kurskamrater och
    lärare måste vara riktigt kul! Fina foton tar du ju alltid, oavsett du har lärare med dig eller ej.
    Kram M.E

  9. Underbara bilder. Jag läste om fotohelgen och var sugen på att hänga med men fegade ur. Hum!!! Du kan väl höra av dig om det blir fler tillfällen. Du är en väldigt duktig fotograf.
    Stor kram min vän
    Kristina

    • Men Kristina, så kul det hade varit att ha dig med där. En ny kurs blir det i vår och den 29-30 mars är det kurs i lightroom. Den har jag redan anmält mig till, ett nytt redigeringsprogram för mig som efter lite testande verkligen gav mersmak. Kram Kram

Var inte blyg lämna en kommentar

