I soluppgång

De senaste dagarna har vi bjudits på det mest ljuvliga väder, bäst av allt är ljuset det kommer tidigare och varar längre, det är annorlunda, vackrare.

Och jag längtar efter nyplanterade utekrukor, ytterdörren som står på vid gavel, utemöbler och fågelsång. 

Jag är ingen kvällsmänniska men jag älskar de tidiga morgnarna, framför allt vid denna årstiden, ”förvår”, bara självaste ordet gör mig lycklig, en försmak på allt det som komma skall, allt det krispiga och gröna.  Tillsammans med de fyrbenta vandrar jag genom ett sovande landskap.

 Så kommer ljuset sakta, sakta, och i horisonten stiger solen upp. Nyvaken, stor och orange. Den härliga gryningen tyst och rogivande, naturen och djuren vaknar sakta  ur sin slummer och jag gör mig redo för en ny dag, En ny dag med nya utmaningar en ny dag som ingen vet vad hon har i sitt sköte. 

Spännande.

DSC01829

DSC01842Glöm ej att leva min vän
dagen som gick kommer aldrig igen

Kram Åse 

18 thoughts on “I soluppgång

  1. Underbara bilder! Finns inget bättre än gryningen på sommaren, då man hör de första morgonpigga fåglarnas trevande sång. Längtar! Tyvärr är jag kvällsmänniska, så det är inte alltför ofta som jag upplever solens uppgång…
    Ha en fin kväll!
    Kram!

  2. Det har hänt något med dina bilder…det har kommit in ett speciellt ljus, fokus…!! Man blir alldeles stum, så snyggt fångat!! Tror jag vet vad det beror på…och såg också att det var en ny helgkurs på G igen. Ibland är vårt lilla land stort, för att ta sig ned till Skåne för två dagar, det känns mastigt, men väldigt lockande.
    Och så vackert du beskriver morgonen!! Även om jag inte är en morgonmänniska, inte kvällsmänniska heller för den delen (möjligen ett murmeldjur, sover mycket och gärna…)så håller jag med, en tidig morgon, dagen ligger som oskrivet blad framför en, finns inget skönare.
    Ha det gott!!
    Kram kram

  3. Vilket underbart inlägg och dina bilder är magiska!! Jag är också en morgonmänniska, älskar att vandra omkring och bara njuta av hur allt vaknar till liv.
    Önskar dig en fortsatt mysig kväll!
    Kramen

  4. Tänkte just i kväll när jag tog min kvällspromenad….Att snart ska jag börja med morgonpromenader igen…Ja det ska jag;))
    Fina bilder som alltid!
    Kram

  5. Nu är ljuset magiskt! Det är lätt att förstå varför så många konstnärer flyttar till Österlen.
    Även om inte solen bryter igenom molnen helt, så är det ändå ett helt fantastiskt ljus.
    Dina foton är som alltid fantastiska.
    Kram M.E

  6. Vackra bilder! Du är duktig med kameran!
    Underbara ljus som sakta men säkert återvänder. Nu hinner jag se lite dagsljus även under jobbperioderna och det är gott för kropp och själ 🙂
    Kram

  7. Vilken underbart vacker soluppgång. Vet inte om jag är någon morgonmänniska, men de gånger jag är uppe tidigt, förundras jag av allt vackert man ser. Visst ska vi leva i nuet. Igår var igår och i morgon är en annan dag. Det är här och nu som är det viktiga.
    Kram Helena

Var inte blyg lämna en kommentar

