Omväg

När jag kör till min arbetsplats så har jag Östersjön på min vänstra sida och de öppna skånska landskapen på den andra, en vacker vägsträcka som jag njuter av. Är jag ute i god tid kan jag få för mig att göra en liten avstickare, lämna den vanliga vägen, ge mig ut på någon liten smal slingrande grusväg som jag inte riktigt vet vart den bär.

alle

Njuta av att ha fält och åkrar runt omkring mig, räkna kyrktorn. Då kan jag glömma tid och rum, irra bort mig lite. Mitt lokalsinne är inte det bästa, men jag kan inte låta bli att köra ut på den där lilla vägen som ser så lockande ut. 

kyrka

SONY DSC

Stanna till för en stund, se hur solen försöker tränga igenom diset, ta några djupa andetag innan jag kommer på att klockan är mycket och det är bråttom för att hinna i tid till arbetet, lokalisera var jag är någonstans, titta på klockan än en gång och tänka hoppas jag hinner.

En stunds egentid och sen är jag redo för en ny arbetsdag.

Kram Åse 

25 thoughts on “Omväg

  1. Fin natur du verkar ha och jag känner igen mig i hur du tar omvägar. Så gjorde jag också under de 6 år jag reste en sådär 5-6000 mil i tjänst per år 🙂 Man kunde stanna till vid en kyrka leker en bäck/vattendrag om man var för tidig… Nu har jag bytt jobb och har 1 mil till jobbet, men jag kan ta omvägar hem för det 😉

    • Det finns mycket vackert runt knuten, gäller bara att ta tillfället i akt och se sig omkring. Ha en härlig kväll och tack för titten. Åse

  2. Vad vackert det är i dina omgivningar ♥
    Jag hade dock inte tagit den där avstickaren.. för då kanske jag inte hade ”hittat hem” 😉

    Ha en finfin onsdag!
    kram ♥

  3. Älskar ju skåneland o vi kör ofta runt o njuter av de vackra omgivningarna. Förstår att du tankar energi o hämtar andan i den rofyllda miljön, som du också fångat så fint genom din lins. Ha en mysig onsdag vännen. Kramisar Tina

    • Man blir lätt hemmablind, visst har vi mycket vackert på närma håll. Och jag gillar att komma upp i dina trakter där landskapet är annorlunda vårt. Kramen

  4. Vi bor i ett vackert landskap med många små spännande vägar att upptäcka! Fungerar även bra om man vill ta en lite längre cykeltur.

    Kram

  5. Genom den allén åker jag, när jag ska hälsa på syster min då hon är i sitt Skånehus!
    Och tänk att det är den där vägsträckan från Ystad till ditt jobb som gör att vi blev Skånebor!
    Jag blev bara helt förälskad i att få åka där och säger fortfarande var och varannan gång, att det måste vara en av Sveriges vackraste vägar. Vackrare väg till jobbet kan du inte ha!
    Kram M.E

    • Den allén är lika vacker alla årstider. Visst är det en vacker vägsträcka det känns bra att få köra där på väg till jobbet. Kram

  6. Och snart blommar fälten gula och träden gröna, så vackert! Nu glädjer vi oss av ett hav av snödroppar & vintergäck. Samt att våra hönor känner att våren är här och ger oss goda & vackra ägg! kram ❤

    • ja de äggen är både goda och vackra, det gör lite ont att knäcka dem för man vill ha dem att titta på länge. Kram vännen.

  7. Ja Skåne är vackert. Är så glad att vi ska tillbringa ett par semesterveckor där i sommar..,Hittar alltid nya stigar där:) kram!

  8. Härliga Skåne
    När vi körde till Mossby körde vi på små vägar. Maken ville köra på känn 🙂
    Det var härligt och vi hade inte bråttom, mitt lokalsinne är inte min bästa vän så jag njöt bara av utsikten och lät maken sköta resten.
    Ha det bäst!!

  9. Så klokt av dig att ta dig tid att beundra det vackra!
    Jag är så tacksam att jag fått chansen att besöka vackra Skåne.
    Tack vare min namne och bloggvän 🙂
    Kram

  10. Vilken underbar natur du har runt dig! Dessa fantastiska åkrar det finns nere i Skåne. Dina bilder är så levande!
    Sköt om dig!
    Kramen

Var inte blyg lämna en kommentar

