Tulpanfrossa

Att vara ledig mitt i veckan när det flesta arbetar passar mig som handen i handsken. Träna, tvätta, städa och även få tid över till tulpanfrossa, tulpaner hör våren till både som snittblomma och på lök. De hjälper våren lite på traven, för även om vi bjuds sol och fågelsång dröjer det nog ett tag innan den riktiga vårvärmen infinner sig, den där goa då man vill ta kaffekoppen med sig ut, slå sig ned vid husväggen, vända näsan mot solen och bara njuta, ofta och länge…..

Tulpaner lika vackra är de när de precis flyttat in, som när det är dags för dem att flytta ut. 

DSC01937

En alldeles utomordentligt vacker modell när kameran ska  jobba, knappar ska vridas på, objektet kanske flyttas lite på, så knäpper man av en bild, två bilder, tre bilder och någon minut senare hamnar de i papperskorgen.

DSC01959

Men mitt i allt kastande och börja om från början har jag en rolig stund och en timme blir lätt två, en avkopplande stund tillsammans med tulpanerna och kameran. 

DSC01974

DSC01977

DSC01980

DSC01989

Kram Åse 

27 thoughts on “Tulpanfrossa

  1. Visst är det skönt med någon ledig dag i veckan. Men det är skönt med lediga helger oxå… Kanske både ledig helg och någon ledig dag i veckan hade varit det optimala :)??
    Kram!

  2. Härliga bilder och visst är det kul att laborera lite. Skönt med ledig dag, även om jag har min på fredagar:)
    Ha en fin helg!
    Kram
    Suz

  3. Att vara ledig mitt i veckan lät skönt och en stund med kameran är bland det bästa som finns. Så många fina tulpanbilder det blev 🙂
    Kram Maria

  4. Javisst är det skönt att vara ledig mitt i veckan när ”alla” andra arbetar…känns extra lyxigt då!

    Ha en riktigt fin fredagskväll 🙂
    Kram Åsa

  5. Håller med dej, det där med en ledig dag när andra jobbar…det är inte dumt det!! Just så har det varit idag, och både Zambo och jag njuter av det, äta när man vill, promenera både en och två timmar…
    Och det här med bilderna känner jag också igen, man vill så gärna förmedla känslan när de vackra blommorna slår ut, färgskiftningarna, ljuset…Sen när det hamnar i datorn ser det inte riktigt likadant ut som man tänkt sig…men en och annan bild kan man rädda!! Jättefina bilder på dina tulpaner, dom kan du vara stolt över!!
    Ha nu en riktigt skön helg, hoppas att det blir som ”dom” lovat, vårsol och värme!!
    Kram kram

  6. Hej o tack för ‘titt in’ hos mig, blev nyfiken på Åse, vi är ju så många bloggare i denna ‘teknikenstid’ alltid trevligt med ny bekantskap. Jag är inte blyg, ofta är mina kommentarer långa men gillar skriva
    Jag har läst och skrollat ända ner till ‘sista sidan’ och sett dina fantastiska bilder, gillar dem alla.
    Det du skriver och tänker är precis som mina egna tankar, men jag är ingen morgon människa tvärt om. Men det är inget att göra åt, när man väll är uppe tidigt så gillar man det också.
    Du bor i trakten av Österlen som jag älskar, men det är många platser i Sverige som jag älskar, vart man än kommer så är naturen underbar.
    Jag avundas dig din kamera, jag älskar också att fotografera, det har jag gjort tidigt i mitt liv, men aldrig med någon super bra kamera, utan nöjt mig med de enkla. Men nu har nästan varenda människa en dyr super kamera (utom jag) så nu borde det vara dags.
    Det står på nr 1 i min önskelista och jag fyller i slutet på mars 66 år, så inte en dag för tidigt.
    De Skånska alléerna är fantastiska, gula rappsfält mot blå himmel eller mot havet, Gudomligt !
    De två Roses (efternamn) hundarna ser fenomenalt underbara ut, riktiga tuffingar, hi hi…..
    Den lilla sötnosen till barnbarn med nyfikna stora ögon, hur goe som helst.
    En blogg med mkt blandning, det gillar jag.

    Hälsningar/ Eva

  7. Det är rätt skönt att vara ledig en fredag också 🙂
    Det är jag idag 🙂
    Och tulpaner står på bordet.
    Livet är bra underbart!
    Kram!

  8. Vackert! Jag brukar också ta fram kameran och makroobjektivet när jag har blommor hemma. Så kul att fota och redigera bilderna sen. 🙂

  9. Fina bilder! Ja visst går tiden fort när man håller på och fotar, jag brukar bli förvånad att klockan blivit så mycket, blir helt uppslukad.=) Tack för ditt svar hos mig, kul att gymmet är din grej också!

  10. Underbara bilder som vanligt! Även om vårmånaden mars är här så dröjer det helt klart innan vi får njuta av värmen.Men små tecken på vägen hjälper oss på traven…

  11. Vackert!
    Jag blir besatt när jag fotar blommor, helt besatt!

    Är det något jag saknar med dom arbetstider jag har nu så är det just en ledig dag i veckan.
    Jag älskade det, att få en dag där jag inte behövde bry mig om klockan trots att det var vardag=))
    Kram Hannis

  12. Håller med dej om att vara ledig mitt i veckan, verkligen är skönt, man får mycket gjort (om man vill) Eller kan bara vara. Jag jobbar också oregelbundet.
    Ja tänk att tulpaner har förmågan att vara fin i alla sina stadier.

    Ha en fin torsdag// Lissen

  13. Underbara bilder på underbara blommor! Missade att få med mig en bukett hem ikväll
    så det får bli en sväng om blomsteraffären imorgon efter sjukhuset.
    Tänk vad tiden kan flyga iväg när man har fått fram kameran, inne eller ute, det är
    rena meditationen för mig att bara vara, och plåta igen och igen och igen 😉
    Kramen

  14. Ja det är ljuvligt att vara hemma en vardag och ”lyxa” sig! Jag tycker inte att jag hinner det just nu men jag jobbar hemma nån dag i veckan och det är också en skön känsla! Kram Sara

  15. Jättehärligt att få vara ledig mitt i veckan, det kan jag sakna ibland som arbetar alla vardagar. Kanonfina bilder på vackra tulpaner! Alltid kul att fota 🙂 Påminner mig om att jag skulle behöva köpa hem lite våriga blommor när jag ser dina bilder 🙂

    Tusen tack för din kommentar hos mig, den värmde i sorgen!

    Kramar aka

Var inte blyg lämna en kommentar

