Välkommen

Idag välkomnar vi juli, högsommarmånaden som startar med sol och sköna vindar.
Mina besök i 
blomsterbutiken sker mer sällan för i trädgården bjuder hortensian på vackra blommor, bara att klippa av några och låta dem pryda hemmet. 

SONY DSC

Innan turisterna vaknar tar vi vår morgonpromenad längs vår vackra strandpromenad, stannar till en stund och låter blicken vandra längs kusten, njuter lite extra av vår lediga tisdag. 

axl1

Så sakta vaknar lilla Ystad till liv, gator och torg fylls av turister från när och fjärran som vill njuta av vår lilla stad, vandra i Wallanders fotsteg, slå sig ned på något ute café och vila fötterna för en stund.

DSC06416

DSC06449

Kanske hittar även de till fritidsbaren där man alltid möts av ett ”hallå, hallå” av ägaren, vad han heter vet jag inte för i folkmun kallas han enbart för ”hallå, hallå”.  Där  kan man  njuta av de mest ljuvliga wienerbröd. Det hör liksom sommar Ystad till.

fritidsbaren_3_jpg_1121837a

I kväll hamnar en dorada på grillen, marinerad i olja, vitt vin, timjan och vitlök, serveras med en kall sås gjord på pepparrot, citron, havssalt och creme fraiche, ett litet folieknyte med grönsaker och några räkor hamnar på samma ställe som fisken.
Känns som en bra tisdagsmiddag.

Kram Åse

Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år. Njut av den. 

24 thoughts on “Välkommen

  1. Vilken härlig tisdag…
    Härligt med strandpromenad!
    Havet ligger bara en bit bort men jag har inte kommit dit ännu…

    Trevlig helg
    Kram Sandra

  2. Så fint du har det där i Skåneland 🙂

    Dorada är en jättegod fisk – men det var länge sen jag åt den. Av nån konstig anledning, för den finns i överflöd här i Spanien. Får bli ändring på det!
    🙂

  3. Nu längtar jag till Skåneland o ljuvliga Ystad. Mr C har sin släkt där så minst en tur varje sommar brukar det bli. Dina bilder är ljuvliga o din header är sååå fin. Tack för att du röstat på mig. Kramen Tina

  4. Somriga bilder….såå vackra rosor, blått och vitt hus, ser nästan Grekisk ut;)
    Nu ska jag till frissan….;)
    Kram på dej

  5. Härliga bilder och fint ordspråk! Tycker det är fantastiskt att de rosorna växer och blir så stora för de kan inte ha jättemycket jord att växa i!? Samma på Gotland och i Karlskrona som jag besökt nyligen.. Kram Sara

  6. Så vackert du bor där nere i söder, och vandra längs havet som är så underbart. Tänk jag hade en Hortensia som blommade så otroligt,sen helt plötsligt la den av, och det var väldigt tråkigt…det var ett par år sen och jag har inte skaffat nån ny…
    Ordspråket var väldigt fint och tänkvärt, det sparar jag,
    Kramar**

  7. Instämmer – härliga bilder som lockar mig till mysiga Ystad och till att vilja tända grillen! 🙂
    Kram, Gunilla

  8. Du ÄR en sann reklampelare för Ystad! Med dina härliga bilder och fina inlägg så blir man väldigt sugen på att sticka ner och hälsa på igen 😉 Underbar header du har fixat!
    Njut av åkturen!
    Kramen

  9. Oh, vilken fin bild på en hortensia. Mina tvärvägrar varje år att blomma. Dom blir åtminstone gröna…. Ett härligt sommarinlägg. Det är nästan så jag vill packa väskan och ta en tur söderut! 🙂

Var inte blyg lämna en kommentar

