I September

Den första höstmånaden börjar gå mot sitt slut, det är dags att förbereda citron, oliv och fikonträd inför flytten, flytten in i garaget under växtlampan. Där får de vila och invänta våren. Och jag klämmer lite försiktigt på fikonfrukterna och önskar att de kunde mogna.

September är en vacker höstmånad, löven som sakta skiftar färg, från grönt till brunt och orange för att sedan falla till marken och virvla i väg med vinden.

Minolta DSC

Soliga dagar med hög klar luft, tjocktröja och sjal,  då ger jag mig ut och fyller lungorna med den härliga doften av skog och mylla, plockar ett äpple, torka av det på ärmen innan jag tar ett härligt bett och känner den goda syrliga smaken, delar det förtroligt med mina fyrbenta vapendragare.  

Eller en regnig dag då det går vita gäss på Östersjön, då kan jag trampa i gummistövlarna, hoppa i en vattenpöl när ingen ser bara för att jag vill och det är roligt när vattnet skvätter och plaskar. 

Så kommer jag hem lite frusen och på spisen puttrar en höstgryta, då kryper jag upp i soffan med den skönaste pläden runt benen.

Jo, jag tycker om hösten oavsett väder.

20092015-DSC06091

SONY DSC

Kram Åse 

16 thoughts on “I September

  1. Vilket vackert inlägg. Jag har höstpysslat idag, plockat av träden och gjort pajer och likör, känns bra att kunna ta rätt på frukt och bär och frysa in. Jag har däremot inte hunnit ta in utemöblerna ännu, måste komma till skott med det…

    Kramar aka

  2. Hösten är vacker, och ibland lite tråkig. Men inte när man läser om den här hos dig, då blir det något helt annat 😉
    Skickar ett litet Grattis till dig på din dag här också ❤
    Hoppas du får en finfin helg!
    Kramen

  3. September har verkligen bjudit på många soliga och sköna dagar och jag tror och hoppas på brittsommardagar i oktober! Fin text med tillhörande bilder!
    Önskar dig en mysig helg!
    Kram, Gunilla

    • Hej igen!
      Jag skulle bli så glad om du berättar hur du gör för att ladda upp flera bilder i din header? Det ser så fint ut och jag hittar inte någon info om det. Vi har ju båda twenty-eleven-temat. Om du vill så kan du svara på min mail som du finner på min blogg. Du har alltid så fina bilder!
      Kram, Gunilla

  4. Ja hösten är inte dum alls ❤️
    Älskar din beskrivning!
    Sen har ju denna september varit som sommar fram till för en vecka sedan…

    Ha en fin helg 🙂
    Kram

  5. När du beskriver hösten så som du gör känns den tilltalande men så tänker jag på vassa vindar, snålblåst och ösregn. Då känns det ännu mer hur mycket sommaren är mig!

    Trevlig helg!

Var inte blyg lämna en kommentar

