Träning innan soppan

Sista dagen i september och himlen var grå över Skåneland, då passar det bra att träffa bästa hundvännerna, starta eftermiddagen med lite bus och lek innan även huvudknoppen får jobba.

SONY DSC

SONY DSC

Tankearbete är nyttigt för både två och fyrbenta, efter några varv på rallylydnadsbanan är vi alla lite trötta i huvudet och då finns det inget bättre än att sjunka ned i soffan med en gofika medan åtta lurviga sover gott i en salig blandning på golvet. 
SONY DSC

Hösttider är sopptider.
Regnet smattrar på taket,  inomhus värmer levande ljus och inombords värmer en god soppa. Idag bjuder jag på receptet.

Jordärtskocks­soppa med halstrad torsk och jordärtskocksragu
Ingredienser för 6 personer
Soppa:
1/2 kg jordärtskockor, skalade
1 liter musselfond
1 dl vitt vin
3 dl vispgrädde
1 msk schalottenlöksvinäger eller vitvinsvinäger
2 msk smör
1/2 dl cider
salt och peppar
Torsk:
500 g torskfilé, skuren i sex
portionsbitar
1 1/2 msk salt
1 msk strösocker
1/2 msk smör till stekning
Ragu:
4 plommontomater
1 schalottenlök, hackad
1/2 msk olivolja till stekning
1/2 msk smör till stekning
200 g skalade jordärtskockor, skurna i tärningar
1 rött äpple, t ex Aroma eller Jona Gold, skuret i tärningar
repade blad av 2 timjankvistar
1/2 msk schalottenlöksvinäger eller vitvinsvinäger
salt och peppar
Gör så här
Soppa:
1. Skär jordärtskockorna i mindre bitar. Koka dem i musselfond och vitt vin ca 20 min tills jordärtskockorna är mjuka. Tillsätt grädden och koka ytterligare ca 5 min. Mixa soppan i mixer eller med mixerstav. Smaka av med vinäger, salt och peppar. Sila soppan. Håll soppan varm. Vispa i smöret och tillsätt cider innan servering.
Torsk:
2. Gnid in torskfiléerna med salt och socker. Lägg dem i en plastpåse och låt rimma i kyl 1-2 tim. Halstra torsken i smör ca 1 min på varje sida.
Ragu:
3. Skålla, skala och kärna ur tomaterna. Skär dem i tärningar. Fräs lök och tomat i olivolja och smör utan att det tar färg. Tillsätt jordärtskocka, äpple och timjan och sautera i ca 1 minut. Smaka av med vinäger, salt och peppar.
Servering:
Häll soppa i en djup tallrik. Lägg i torsk och ragu.

Ha en fortsatt fin onsdag.
Kram Åse 

20 thoughts on “Träning innan soppan

  1. Så härligt med soppa och tända ljus, kanske det var efter du varit ute med hundvännerna.
    Förr hade jag en Jack russel, många fina minnen

    Ja nu hösten definitivt här, men underbara färger som lyser upp

  2. Har du åtta hundar, vilken lycka. Jag
    har ingen hund i huset alls nu och det känns tomt
    eftersom vi oftast haft hund. Passar sonens tur och väl
    rätt ofta. Låter som en fin dag hos er.
    Kramar/AM

  3. Jag älskar soppa, tyvärr är det ju just det, att det bara är jag här hemma som gör det. Jag börjar få in Linus på min linje men det går lite trögt 😉 Denna soppan verkar vara en riktig guldklimp.
    Vilken härlig dag ni hade, livskvalité.
    Önskar dig en fortsatt härlig dag !
    Kramen

  4. Jag älskar jordärtskocka! Så jag snor med mig det där.
    Kul med rallylydnad! Min pälsboll blir galen av lycka när vi är med hundgänget. Kanske inte så mycket för träningen (han är ganska lat…) men umgänget. Det är en fröjd att se honom sova när vi kommer hem=)) Kramen Hannis

  5. Åh, den där soppan får maken och jag allt testa! Verkar supergott!
    Kram till dig o de fyrbenta! 🙂

  6. Nog är det väder för en soppa och det här receptet kan jag ju bara inte låta bli att testa!
    Låter supergott! Skippar sötpotatissoppan jag planerat till i morgon och tar ditt recept istället.
    Kram M.E

  7. Mm, det där lät som en riktigt god soppa! Tack för receptet:)
    Nu är det verkligen den där tiden som man som icke hundägare drar sig för att gå utanför dörren, när regnet liksom kommer på tvären. Så väldigt lätt att sjunka ner i soffan med datorn i knäet istället;)

    Må gott!
    Kram
    Suz

Var inte blyg lämna en kommentar

