I Farfars hamn

Att resa är för oss att leva lite mer, resan behöver inte vara långväga, bara några mil hemifrån kan man hitta ett litet paradis, nästan runt knuten. Att få landa på Österlen tillsammans med de bästa av vänner, är en lisa för själen.

SONY DSC

En skylt vid kustvägen pekar ned mot en liten väl bevarad fiskeby, Gislövshammar en liten idyll.  Här samsas grunda vikar med hällar av sandsten och kalksten som bildar spännande formationer,  kalkstenshällarna har nyttjats för brytning av kvarnstenar. Med det brusande havet på den ena sidan och vackra hagmarker på den andra bjöds vi på en spektakulär upplevelse. En stund där var och en filosoferade i sin egen lilla värld medan vinden rufsade till håret och nöp oss i kinderna.
En stund av Bara Vara – Tillsammans 

SONY DSCSONY DSCAtt ta sig tiden att lyssna på  havet som dånar, vinden som viner, för inget annat fanns,  inget storstads brus, inga bilar, inga ringande telefoner bara vi i den lilla viken kallad ”farfars Hamn” . 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

När fötterna kändes trötta och vinden kröp innanför jackan då kändes det alldeles lagom att få checka in på ett litet hotell placerat vid ett vägskäl……..

Åse 

 Passar också på att slå ett slag för Svenska resebloggar  med många inspirerade bloggar om man är ressugen, där har även jag bett om att få registrera mig. Kanske kan jag inspirera någon.

16 thoughts on “I Farfars hamn

  1. En av de vackraste platserna jag vet är det du kallar farfars hamn. I mina drömmar ägde jag ett av husen och fick vara där precis hur mycket jag ville. Jag har vandrat Skåneleden och vi dröjde oss kvar länge just vid Gislövshammar. Sandstrand och klippor och havet runt om…
    När vi äntligen hittade vårt skånska hus så var det viktigt att vi såg havet om än på kilometers avstånd.
    Dina bilder är underbart härliga och skapar många associationer!

  2. Ping: Vid ett vägskäl | And then there was !

  3. Åhhhh vilka härliga bilder, vet känslan när man som bosatt i mellansverige hamnar där så vill man aldrig lämna utan bara flytta dit…..men det blir ju aldrig så 😦

    Kram Ullis

  4. Underbara bilder och ord därtill som beskriver det så innerligt och varmt! Vilka underbara platser det finns och så nära! Låter spännande med Svenska resebloggar. Det borde finnas en plats för dig där!
    Kram, Gunilla

  5. Du skriver så härligt att man inte kan undgå att bli inspirerad av dom ställen du besöker. Skåne är inte välbesökt av mig förutom två gånger. Dels när jag valde ut vilken valp jag skulle ha,och sen när han hämtades. Han kommer från Limhamn i Malmöl.
    Fortsätt inspirera…
    Kramar♥

  6. Mig inspirerar du väldigt ofta och du har varit en ambassadör för utflyktsmål på Österlen och runt om. Hoppas du får vara med i Svenska Resebloggar. Du är både en duktig fotograf och har matchande texter som höjer upplevelsen vid ett bloggbesök. Jag blandade först ihop Gislövshammar med Gislövs läge och förstår pusslet med att det måste vara vid det förstnämnda som det ska blinkas till Bornholm i en minut och sedan ska de blinka tillbaka och under tredje minuten ska ”alla” blinkar. Jag läste om det i YA i förra veckan. Kram Bosse

  7. Vilken härlig resa. Den behöver verkligen inte vara lång som du skriver, man blir väldigt lätt hemmablind. Fantastiska bilder till din mjuka text!
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kramen

  8. Älskar dina bilder och vågskvalp! Finns så mycket vackert att upptäcka! Att resa berikar… blev kär i Österlen när jag var där för några somrar sedan.

    KRAM Anna

Var inte blyg lämna en kommentar

