När livet

När livet kommer emellan och allting annat känns oviktigt, lusten försvinner och skrivkrampen tar vid, det finns inga ord att sätta på pränt. Men så ser man ett ljus i mörkret oroskänslan börjar mattas av och en liten längtan efter livet i bokstavslandet börjar sakta infinna sig igen.

En grå novembersöndag trampar jag i stövlarna, klär mig i varmaste jackan för att under någon timma ställa mig mitt i manegen. 

SONY DSC

Det finns nog inget som kan bli så råkallt som ett ridhus, men det gör inget för jag njuter av varje sekund, trampar lite på stället för att hålla värmen. Känner hur underlaget vibrerar av hästhovar i galopp, hör frustandet och ser samspelet mellan människa och djur.  En dialog där inga ord behövs. Hur den lilla människan och det stora kraftfulla djuret är i total harmoni. Få stryka handflatan över den varma och fuktiga hästhalsen, tack för att jag fick följa med och få le hela vägen hem. 

Då gör det inget att novembersöndagen är grå, att vinden viner och solen lyser med sin frånvaro, för inombords där skiner solen och värmer mitt hjärta.  

SONY DSC

SONY DSC

Åse 

23 thoughts on “När livet

  1. Livet är en berg o dalbana, hoppas att det ordnar upp sig för dig…

    Hästar är vackra ändå har jag aldrig varit en hästtjej.. Jag valde fotbollsplanen som låg bredvid stallet 😉

    Må så gott
    Kramar Sandra

  2. Nämen, är du ridlärare? Det är något alldeles speciellt i hästmiljöerna, svårt att ta på. Dina ord och bilder är vackra. Sedan min dotter bytte stall och numera rider utomhus året runt saknar jag till och med det kalla ridhuset. Men kanske mera den varma cafeterian med glasvägg till ridhuset … 😉

  3. Vackra bilder…ord som berör…
    Och som du beskriver, så är det nog för alla någon gång, vad det än gäller och livet i stort, ibland finns det bara där, det som engagerar och får oss att må gott, andra stunder så är det lite svårare att hitta något som ger energi.
    Kram kram

  4. Dina texter och foton berör mig alltid! Och det är en konst att förmedla tankar och känslor, med få ord. Vilken fin dag du fick!
    Kram, Gunilla

  5. Tack för titten!!
    Jag är heller ingen hästtjej, men tycker hästar är såå vackra djur….för att inte tala om små föl!!!
    Fin bild på sista hästen;)
    Kram bia

  6. Jag uppskattar alltid en dos Åseblogg. Inläggen kommer när de kommer. Havremopparna är fina. Det fanns en tid i mitt liv då jag kunde varje hästnamn som fanns i ridhuset. Hade jag blivit hästbiten? Ska sanningen fram i ljuset var det en blondin på två ben som lockade dit mig. Då gick vi i femman. Hon håller fortfarande på med hästar. Äger häst. Kram från Bosse på två ben.

  7. Så beskrivande…kan riktigt känna dofterna och höra ljuden, jag är en gammal hästtjej och bodde i den miljön praktiskt taget under hela min tonårstid 😊

  8. Jag har funderat på vart du tagit vägen. Samtidigt så är det ju så att livet snurrar till ibland. Jag hoppas att det ordnat sig och att allt är bra. Fint inlägg, hästar är healande minst sagt.Kram Hannis

  9. Ett jättefint vackert inlägg.
    En grå dag behöver inte vara grå, och spesiellt då man får äran att umgås med dessa fina djur.
    Hästar ÄR fantastiska och kloka djur.

    Kram från mig.

  10. Vilken bra dag och dessutom en dag som inspirerade till ett blogginlägg!

    Själv hade jag gärna velat lära mig rida men har lite för stor respekt för hästar. Inte så bra erfarenheter heller tyvärr…

    Kram

  11. Så glad jag blir att din längtan till bokstavslandet fick dig att göra ett blogginlägg!
    Dina vackra bilder är en njutning och din text så vacker!
    Hoppas alla orosmoln skingrar sig, så du snart är tillbaka igen för fullt igen!
    Kram M.E

  12. Så mysigt det låter.. Jag är då ingen ridtjej. Fast kan känna den känslan när jag går rundor med vår lilla vovve. Hoppas din lust kommer tillbaka. Ha en fin dag Kram Pernilla

  13. Hej fina Åse! Dina bilder och ord lyser värmer mitt hjärta! Hästar är så vackra… fast jag har aldrig varit någon hästtjej! Men vackra att titta på!

    Detta mörker… det var kolsvart när jag gick upp 7:30 och mörkgrått nu 12:30! Snart har vi advent… längtar! Tur vi har saker som gör oss glada och pigga!

    KRAM Anna

Var inte blyg lämna en kommentar

