En annan dag

26 december 2014 en annan dag en annandag. Solen gnistrar i snön och termometern visar minus 5,5 grader en stilla dag. Bort från stadens gator där reasugna rusar in och ur butiker promenerar vi, två och fybenta, ingen stress, inget spring, lugnt och stilla, det är bäst så…..

SONY DSC

SONY DSC

Tankarna går till en annan dag ett annat år, den 26 december 2004, 10 år efter Tsunamin, påminns vi om hur skört livet är hur snabbt det kan förändras.
Någon fick stanna kvar i sitt paradis, inte bli hittad, inte komma hem.
Vara saknad av så många.

En dag för extra eftertanke, vara ödmjuk till livet och tacksamma över att få vara här.
Ha en fortsatt skön annandag jul.
Kram Åse 

 

9 thoughts on “En annan dag

  1. Idag, dagen efter Annan Dag Jul, är det också en annan dag, det händer ju titt som tätt om man säger så! Den 27 december betyder bröllopsdag här…bilder från Marocko, plastpåsar som blåste i buskarna längs järnvägen, den smutsiga mattan hos ambassadören, vännerna som var vittnen och… Fina bilder, som alltid, Åse!
    Jag minns händelsen för tio år sedan och ser alltid filmer från den dagen med samma förfäran. Jag jobbade på en skola i Stockholm vid tillfället och när vårterminen började efter jullovet var det flera elever som hade förlorat någon; någon de kände nära eller var bekant med mer ytligt. Det var verkligen tungt och dessutom att försöka föreställa sig hundra tusen människor, och ännu fler, som försvann på ett eller annat sätt från sina familjer och kärestan är svårt att greppa. Man begriper det inte, kan inte ta in den mängden sorg! Det gäller att förstå att ta hand om livet medan man har det!
    Din text väcker en variabel av associationer, Åse!

  2. Fina bilder och snö!
    Katastrofen har uppmärksammats här i också och jag minns att det var många av våra vänner och bekanta i Storbritannien som ringde hit och beklagade vad som hänt till så många från mitt land. Jag ryser fortfarnade när jag tänker på det.

  3. Vidden av Tsunamin är fortfarande svårt att ta in. Jag blev inte personligen drabbad, inte heller någon i min absoluta närhet. Men jag kände en stor ledsamhet för alla som blev drabbade.
    Eftertanke och tacksamhet…jag tänker på nära och kära som inte längre finns hos oss. Jag känner också tacksamhet över att JAG fortfarande är här…en stund till på jorden.
    Tack Åse, för att du delar med dig!
    Kram, Gunilla

  4. En tanke till alla drabbade av tsunamin! Min Idas förra pojkvän var 15 år när han var där. Han klarade sig… men han såg en liten flicka som satt på ett tak nära honom… som slets med i vågen… en tung dag!

    KRAMAR Anna

  5. Jag stressar nog inte….men gillar rean . Men har kommit hem tomhänt.
    Jadu…..jobbig dag för många idag som har någon som har fått lämnat jordelivet i denna hemska tradegi. En tung dag.
    Jag har en bloggvän jag besöker nån gång sådär som överlevt tsusamin. Hon har en blogg på bloggo…samma bloggställe som mig som heter ”kretaliv” Där beskriver hon dagen då allt hände och vad hon fick vara med om. Gå gärna in i den bloggen. Kommer inte ihåg hur hennes blogg adress är. Jag återkommer Åse. Ska se om jag hittar adressen.

    Kram.

Var inte blyg lämna en kommentar

