Är jag kvar i Båstad ?

Jag fick en fråga om jag fortfarande var kvar i Båstad och badade i Kattegatt, men jag är hemma på sydkusten sedan länge. Men min kamera hamnade på kamerahuset för rengöring och utan bilder är bloggen inte jag, ur bilderna kommer orden som bildar texten. 

En grå torsdag i februari och knoppen och kroppen krävde lite egentid, min färd gick till Svaneholms slott. 

SONY DSC

Att bara vandra omkring planlöst, filosofera i min egen lilla värld och njuta av den vackra omgivning, det är då jag tankar nya energier.

SONY DSC

SONY DSC

 Rutger Macklean, mannen med det skotskt klingande namnet, han som själv ansåg sig ful med sin höknäsa . Han vakar fortfarande över sina domäner. Här var jordarna utarmade när han skulle ta sitt arv i besittning, bönderna hade sin mark uppdelad på kanske 50 olika ställen, små smala tegar. Med sig hade han djärva ideér, han delade upp jorden i olika hemman och placerade en bonde i varje. Han ville ge marken en ny själ. Jag skulle vilja slå mig ned i någon av slottets salar och höra hans berättelse om hur det var att vara herreman på slottet. 

SONY DSC

Alldeles ensam var jag inte om att njuta av den vackra omgivningen, kanske fantiserar mannen sittandes på stocken också om hur det var på Rutger Mackelans tid, hur var det att bo på Svaneholms slott, är det sant som man säger att den vita frun spökar på slottet, stämmer det  verkligen att den vita jättekaninen ska ha synts vid två tillfällen och syns den en tredje gång kommer Svaneholm att sjunka under marken, det hade varit synd på denna vackra byggnad.

Kram Åse 

11 thoughts on “Är jag kvar i Båstad ?

  1. Ett välkänt ställe för mig. I åtta år har jag varit ordförande för Skurup-Söderslätts Trädgårdsförening som har anlagt o sköter den fina trädgården vid gamla trädgårdsmästarbostaden intill uppfarten mot slottet. Det har blivit många besök under åren.
    Jag har också undrat vart du tog vägen o har saknat dina fina bilder men här är de igen! Du skriver att bilderna kommer före orden när du vill säga något här. När jag bloggar är det oftast tvärt om. Så kan jag ha ett sjå att hitta rätt illustrationer i mitt bildarkiv..
    Hoppas din söndag blir soligare än den är i verkligheten! Grått, grått o grått!

  2. Måste erkänna min okunnighet… var tvungen att googla på var Svaneholms slott ligger. Nu vet jag 🙂
    Tror vi är ganska lika i hur vi helst tankar energi… såå fin och talande bild med mannen som sitter i sina egna tanker där med blicken ut mot sjön.
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

  3. Jag har faktiskt aldrig varit på Svaneholms slott. Så det var trevligt att du delar med dig av dina kunskaper.

    Så gör jag också ofta, när jag ska skriva mina inlägg. Lägger upp bilderna först och skriver sen efter dem. Det är lättare att hitta rätt i skrivandet då.

    Sv: Kul att du hittade till min blogg Du är välkommen tillbaka.

    Barnbarns barnets Mamma skrev och tackade helt översvämmande för presenten jag hade stickat till födelsedagsbarnet. En röd tröja med ett vitt får i fram. Helt hittepå av mig.

    Jag hade mycket trevligt i går på kvällen. Var bjuden på en Alla Hjärtansfest hos en väninna. Det var många där, enbart kvinnor. Och vi hade mycket trevligt tillsammans. Jag ska skriva om det idag, för det blev för sent i går kväll.

    Ha det så bra.

    Kram/Gilla

  4. Sådär är jag också, när jag ser bilder jag tagit så kommer orden.
    Bilden av mannen som sitter och filisoferar, gillar jag extra.

    Trevlig helg. // Lissen

  5. Ja det är nåt särskilt med slott!!!…jag gillar slott, fast jag har inte varit och besökt så många tyvärr.
    Önskar den en fin alla hjärtans dag 😉 må så gott!
    Bia

  6. Haha, skönt att höra att du hittat hem igen 😉 Där var verkligen vackert på Svaneholm, vi tog ju en sväng dit innan vi åkte hem igen. Underbara bilder som alltid!
    Önskar dig en fin hjärtedag!
    Kramen

  7. Började allt undra om du fortfarande var ute och simmade!
    Ditt besök i Båstad såg så trevligt ut så jag har rekommenderat hotellet till dottern som drar dit med familj nästa helg! Tvivlar dock på att det blir något kallbad!
    Stor kram på Alla Hjärtans dag!
    M.E

Var inte blyg lämna en kommentar

