samspel

För några dagar sedan hade jag förmånen att träffa en härlig tjej och hennes fyrbenta familjemedlemmar. En grå dag då himlen var täckt av tjocka tunga moln, det blåste kalla vindar men i mitt hjärta var det varmt och solsken. 

En behaglig rysning går genom hela min kropp när jag ser samspelet mellan henne och hundarna,, vi har två öron och en mun, kanske för att vi ska lyssna mer än vad vi ska prata.  Jag möter en tjej som lyssnar på någon som inte kan prata och ändå så pratar de med varandra, hon och hennes hundar, utan ord. De pratar med sitt kroppsspråk. 

Kanske borde vi lära oss lite av våra djur, lära oss att lyssna, för alla har vi säkert någon gång träffat på människor som pratar hela tiden, pratar om sig själv och inte har tid att lyssna på vad du har att säga. 

SONY DSC

Den villkorslösa kärleken, samspelet, förståelsen, att ha roligt tillsammans. Så viktig ! 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Tack Erika, Archie och Bentley för att jag fick låna er för några timmar. 

SONY DSC

En fin måndag önskar jag er.
Kram Åse 

26 thoughts on “samspel

  1. Jamen, hur underbart fångat var inte detta! Vad du kan, Åse! Och vad hon kan… hundmänniskan – underbart att se.

  2. Jag håller med alla andra som skrivit….har ingen hund men däremot fyra katter….och dom är så mysiga…tänk om man förstod vad dom menar med alla sina kroppsspråk ;)…
    Trevlig helg!
    Bia

  3. Vilken fantastisk dag 🙂
    Relationen mellan hund & hundförare kan var väldigt speciell & nästan lite magisk… Tänk att man kan läsa av sina pälsklingar så bra 🙂

    Kram

  4. Jättefina å mysiga bilder.
    Vet du….du har ju sååå rätt i det att vi borde lyssna lite mer på vad andra har att säga.
    Vi skulle värkligen behöva lära oss och ta in hur djuren gör.
    Fint inlägg.
    Kram till dig Åse

  5. Jag skulle sätta ordet ”respekt” överst. Förståelse för hundens språk är att respektera den. Vi människor kan aldrig få en hund att förstå vårt språk, därför måste vi lära oss deras. Jag möter så många hundmänniskor och odugliga hundmänniskor i mitt arbete och jag önskar att alla kunde förstår vårt mänskliga ansvar som hundägare. Då hade de flesta hundförare sett ut som det i ditt inlägg. Harmoniskt och sammarbetande.
    /P

  6. Du lyckades förträffligt med att få fram känslan du beskriver i ord. Samspelet. Så sant med matematiklektionen i antal öron och mun. Där ligger det mycket synlig och dold sanning. 🙂 Sista bilden är pricken över i:et. Den är min absoluta favorit. Kram Bosse

  7. Underbara bilder! Den tystnaden du beskriver är vacker. Och lyssna mera på våra hundar, ja! Dom är ofta en spegel av vilka signaler vi ger, i alla fall min. Kramen Hannis

  8. Dessa goa pågar. Saknar vår specielle påg.
    Vilka fina bilder som visar på vilken unik kontakt Erika har med hundarna av Rasen med stort R

  9. Så fint! Sitter här på andra sidan skärmen och ler. Det är verkligen ett speciellt samspel du har fångat på bild och fyrfotavänner det är fint det.
    Kram Maria

  10. Vilket fint inlägg och helt underbara bilder. Samspelet lyser genom bilderna, förståelsen mellan dem, så härligt!
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kramen

  11. Vilka härliga bilder, och där instämmer jag till fullo i det du skriver, konsten att lyssna på andra människor,och att ta in djurens kroppsspråk och ”lyssna” på det. Så viktigt för samhörigheten….
    Kramar♥

Var inte blyg lämna en kommentar

