Lugnet före stormen

Att hyra bil på Mallorca är en härlig upplevelse, vår färd gick längs havet och slingrande serpentinvägar.

Varje möte med en annan bil är en spännande och pirrig upplevelse.

SONY DSC

På ena sidan tronar bergen och på den andra stupar naturen ned i havet. 

SONY DSC

Sömniga små byar klättrar längs bergsväggarna. I Valdemossa stannar vi till, går i en promenad genom den vackra byn, byn där Chopin under 3 månader vistades.
Lungsjuk och bara 28 år gammal bodde han i den vackra lilla byn tillsammans med sin älskarinna året var 1838. 

SONY DSC

Under ett lönnträd sitter jag, filosoferar och undrar hur var det på den tiden när Chopin levde och skrev några av sina verk i Valdemossa.

SONY DSC

Till en vän skrev han följande rader – Tänk dig mig här mitt emellan bergen och havet i ett stort övergivet kloster, vars portar är större än någon av Paris garagedörrar. Här råder ett absolut lugn. Man kan ropa högt, men får bara tystnad till svar. Kort sagt, jag skriver till dig från en märklig plats…

SONY DSC

Precis som Chopin njuter jag av en magiskt vacker plats, men några verk skrev jag inte.  Från det lugna for vi vidare via Deia mot Sollér en annorlunda och lite galen upplevelse men mer om det i morgon……….

Kram Åse 

8 thoughts on “Lugnet före stormen

  1. Åh, tack för att jag fick följa med en bit på denna vackra resa och tack för historielektionen! och vet du Åse…kanske du inte har komponerat några musikstycken, men dina foton och text är som musik i mina öron! 🙂
    Glad över att du är tillbaka igen!
    Kram, Gunilla

  2. Spännande cliffhanger 😉 Så vackra bilder och ja, naturen är så fantastisk där. Oj, vilken historielektion, tack för allmänbildningen 🙂
    Alltid kul att vara ute och resa med dig!
    Kramen Pia

Var inte blyg lämna en kommentar

