I en liten fiskehamn

Mellan Ystad och Trelleborg längs väg 9 hittar man en liten liten hamn, en idyll med Östersjön på den ena sidan och den skånska slätten på den andra. Här hittar man Hörte brygg och jäskafé.  

02072015-DSC_0009

Innan jag slår mig ned på en stol som inte är den andra lik insuper jag miljön, den vackra pyttelilla hamnen, havet som glittrar av solens strålar och värmer så skönt på näsan.

02072015-DSC_0004

02072015-DSC_0027

Den där fridfulla känslan smyger sig sakta på, känslan då man glömmer tid och rum klockan som tickar minut för minut  men det gör inget för för mig känns det som om tiden står still.

02072015-DSC_0003

02072015-DSC_0010

02072015-DSC_0030

Här görs allt från grunden, smöret vi brer på det hembakta brödet är kärnat, laxen som ligger på tallriken är rökt i det egna rökeriet, ramslöksåsen är hemgjord och smakar gudomlig.  Att bara sitta där och titta ut över havet medan smaklökarna slår frivolter i munnen är en lisa för både kroppen och knoppen. 

02072015-DSC_0038

02072015-DSC_0040

Kör man längs v 9 får man inte missa Hörte brygga för där mår man bra långt in i själen.

02072015-DSC_0043

02072015-DSC_0045

02072015-DSC_0048

Njut av sommarvärmen.
Kram Åse

16 thoughts on “I en liten fiskehamn

  1. Så mysigt det låter. Tack snälla, ett utflyktsmål som vi måste besöka. Hoppas du har det gottigt och njuter av ledighet och ditt fina barnbarn.
    Stor kram Krisina

  2. Så mysigt det ser ut! Du är bra på att ge tips om ställen som är värda att besöka!
    Badkrukor ja, det är visst inte bara jag som ogillar badkläder och bad 😉 Det var flera bloggläsare som kommenterade mitt inlägg och av kommentarerna förstår jag att fler har valt att göra som du och jag. Man kan helt enkelt vänja sig och lära sig att njuta av ett dopp och det där med hur man ser ut, ja som du skriver man är den man är och man ser ut som man gör och det är bra det!
    Kram Maria

  3. Fint presenterat och fångat av dig. 🙂 Där är vackert. Vi har bara varit vid hamnen på tider då där inte är öppet eller ”fiket” inte fanns, men idag åkte vi förbi 2 ggr på väg 9 och hann notera att där var gott om besökare.
    När man gör saker från grunden. Hur djupt gräver man då? Använder man alltid håv? 😉 Okej! Jag ska sila snacket. Kram Bosse

  4. Nej gud, jag kan inte njuta av sommar värmen nu….32 grader i skuggan….i solen kan man inte
    vara…jag låg ute en stund, men det är svalare inne här på torpet ;))….ikväll ska vi till havet och äta på restaurang….hoppas det svalkar lite där….men man ska inte klaga…i morgon blir det svalare igen…typisk Svensk sommar ;)….så fina bilder du tagit….när sommaren är som bäst 😉
    Kram

  5. Men wow så mysigt, åkte genast upp på min ”att åka till lista”, Vi kommer åka på en hel del endagsturer på semestern och då är sådana här tips perfekta. Kramisar Tina

  6. Jag har aldrig stannat där sedan det har blivit invigt. Slarvigt av mg! Det blir ett måste efter dina fina bilder och lockande text! De sammansmälter till något verkligen njutbart tack, snälla Åse!

Var inte blyg lämna en kommentar

