Vid en liten fiskehamn

Vid en liten fiskehamn, fanns en liten restaurang………..

Nästan samtidigt som hantverkarna satte släggan i vårt golv, vaknade jag upp i mina barndomstrakter. 

DSC_0121

Att i gryningen stiga ut genom ytterdörren, höra havet som brusar och känna vinden i ansiktet är en euforisk känsla. Här ska jag i nästan två veckor få njuta barndomsminnen, botanisera bland fiskehoddorna och gå långa promenader längs havet.

DSC_0124

Det lilla huset som vi flyttat in i var en gång i tiden en liten restaurang och kiosk, här stod tant Helga bakom disken, en lite barsk rund kvinna med grått hår och förkläde med bröstlapp, jag minns hur det vattnades i munnen när man kände doften av grillad korv,  hemlagad potatismos gjord på pantofflor odlade på en gård i närheten och tillagad med kärlek, mjölk och mycket smör. När jag blev lite äldre byttes den stekta korven ut mot stekt sill som serverades med lingon och stek lök. När vi ätit upp bjöd hon alltid oss ungar på nån liten godsak. Hade man turen att få en salt fisk var lyckan fullständig, men välja fick man inte.
Mätta, glada och lite rundare om magen galopperade vi ofta i väg till Kjellsbacke för att klättra i träd och hitta på ett och annat bus.
Dit ska jag nog ta mig en promenad idag.

08122015-DSC_011008122015-DSC_0106Ha en 
fortsatt fin dag.
Kram Åse 

LÅT TANKEN VAKNA OCH SJÄLEN NJUTA

14 thoughts on “Vid en liten fiskehamn

  1. Åh havet som brusar! Låter underbart! Måste genast skriva upp en tur till havet på listan med saker som jag hoppas på att kunna göra under julledigheten 🙂
    Kram Maria

  2. Pantofflor oj inte hört på 50 år. Blev glad och varm i hjärtat. Havets sång är något jag saknar men här njuter jag av skogens sus. Ha en skön tid i huset.

  3. Låter jättemysigt, men om jag fattat rätt så skall du vara där tillfälligt ;))…men det vore ju inte helt fel att äga huset heller ;))…ha en fin vecka !!
    Kram bia

  4. När vi flyttade till vårt ställe så undersökte vi de närmaste byarna. Abbekås var en av dem och där gick vi runt och var hunriga…Vi testade sill och en öl som serverades i trädgården och hörde vågsvalpet från stranden alldeles nära!
    Det glasade verandarummet fanns inte då men mycket senare när jag var på studiebesök i huset…
    Ledig i 14 dagar, om jag fattar rätt, då kan du hinna minnas och fundera framåt! Stort varmt grattis till det nya hemmet!

Var inte blyg lämna en kommentar

