sightseeing

Vi lämnade Varbergs stadshotell för att utforska Varberg och dess omgivningar.
Själva stan fick jag inte något riktigt grepp om, jag hade förväntat mig en stadskärna där man bevarat de gamla husen men jag hittade den inte, det kändes som man rivit och byggt nytt på 60 talet, kanske var det årstiden som gjorde att staden inte visade sig från sin bästa sida eller så letade jag helt enkelt på fel ställe. 

Vi tog bilen och vårt första stopp blev Getterön, en halvö och ett naturreservat strax utanför Varberg, himlen var grå och vinden knep till i kinderna. 

22032016-DSC_0007

Klippor, hällar och vatten i en vacker samklang som gjort för att stanna tiden en stund, andas och njuta av ett landskap helt olikt det vi har här på sydkusten. 

22032016-DSC_0005

Doften av hav, måsarna som skriker, även om det var kyligt så infann sig  känslan att våren är på ingående. 

22032016-DSC_0015

22032016-DSC_0021

Hade solen velat visa sig skulle jag kunnat stanna där mycket längre, bara för att blicka ut över vattnet, titta på fågellivet och fundera över vad det är så händer i vår värld.
Getterön kändes som en rofylld plats som gav tid för eftertanke. 

22032016-DSC_0034

 Vi lämnade Getterön och åkte vidare mot Apelviken och Varbergs fästning mer om det i morgon.

Njut av dagen.
Kram Åse 

15 thoughts on “sightseeing

  1. Ping: Apelviken och Varbergs fästning | And then there was !

  2. Getterön är otroligt vacker, ja hela Varberg är en pärla, själv är jag där tre dagar i veckan tio veckor framöver, så jag lär få en riktig Varbergsdos…. Önskar dig en riktigt Glad Påsk. kramisar Tina

  3. Även vi har bott på Varbergs stadshotell! Vi bokade in oss där en hel påskhelg med påskmeny och hela alltet! Bodde i ett fantastiskt rum med vackra möbler, nästan som en svit!
    Så kom påskaftons kväll och ute på gatan var det helt otroligt oväsen! Massa berusade ungdomar som skrek och väsnades fram till morgontimmarna! Så blev det tyst och vi kunde äntligen somna in! Klockan 4 kom sopmaskinerna och städade torget och så var det slut på den korta sömnen! Nog aldrig varit så trött en påskdag…
    Sedan dess har det blivit påskfirande i huset vid Sydkusten, som jag nu saknar oerhört mycket!
    Härlig solig morgon här och hoppas det är det hos dig också!
    Önskar dig en riktigt solig och Glad Påsk!

  4. Då har vi varit på samma anrika hotell med några veckors mellanrum! 🙂 Väldigt vackert där och rofyllt, liksom dina foton. Du som följer min blogg, vet ju förstås att vi har varit där och att Varberg med omnejd är en favorit. Getterön är vackert, men ändå mer vackert och fridfullt är Träslövsläge
    ( ”Läjet”) och Gamla Köpstad. Naturreservatet där är en riktig pärla! Det finns gamla trähus bevarade i Varberg, kvartersvis…lite utspritt!
    Underbara foton!
    Glad Påsk!
    Gunilla

  5. Du lyckades verkligen fånga det rofyllda på dina bilder. ❤ Där blir en annan intensitet på sommaren. Jag hade gärna haft en sommarstuga på Getterön. Helst mitt favorithus, med ett torn som låg granne med pensionatet som vi brukade bo på.
    Undra om ni tog er ner till Träslövsläge. En guldklimp som jag besökt många gånger, men helt dött under höst och vinter. Det sistnämnda älskar de som leker på sina brädor, på havet.
    Påskkram Bosse

Var inte blyg lämna en kommentar

