Hemma hos

DSC_0298

Redan när man stiger innanför dörrarna på Fredriksbergsgård känner man sig välkommen, inte enbart för att Anna står där och tar emot med en öppen famn, hela huset välkomnar. 

DSC_0030

Hade väggarna kunnat tala är jag övertygad om att detta hus hade talat om att det idag är ett lyckligt hus.
Men varför öppnade jag inte dörren in till Harry Potter och stillade min nyfikenhet. Nästa gång då ska jag krypa in där under trappan och se om jag hamnar i sagornas värld. 

DSC_0004Anna och jag slår oss ned i köket med en kopp kaffe, där skulle vi nog kunnat sitta i timmar och prata om deras resa tillsammans med Fredriksbergsgård, en resa som startade för
2 år sedan, hur de slitit natt som dag för att få huset att vakna till liv och bli ett vackert hem.

DSC_0003Men jag har så klart spring i benen för jag vill ju se hur allt har blivit sen mitt förra besök.
Medan Anna fixar med annat så botaniserar jag i deras hus, kliver in i den gigantiska garderoben, känner mig lite vilsen över att jag har tillåtelse att kika in vart helst jag vill. 

DSC_0016

DSC_0012

DSC_0050

När jag kliver in i stora salongen, ett rum stort som en balsal med vackra fönster som ger ett ljuvligt ljusinsläpp fascineras jag av golvet. ett otroligt vackert parkettgolv. Tanken som slår mig är hur många skor som genom åren trampat på detta golv. Grönklädda män i tunga militärkängor, kvinnor i högklackade skor kanske virvlande i en vals tillsamman med en man i blankpolerande lackskor. Så var det säkert när Greve Karl Ludvig Hård och hans hustru Fredrika huserade på gården. 

1462029640290

DSC_0020

DSC_0017

DSC_0041

Jag skulle kunna sitta där i timmar på golvet och dagdrömma om svunna tider, men det fanns så mycket mer jag ville se. 

DSC_0027

I schäslongen skulle jag kunna tänka mig att ligga med en god bok och några riktigt smarriga praliner.

DSC_0024

Jag fortsätter min vandring och kommer in i ett rum med en gigantisk kakelugn, det finns inte mindre än fem kakelugnar i huset och tre av dem finns på ovanvåningen. 

DSC_0055

Hos mig går tankarna till ett herr rum, här slår mannen i huset sig ned med en god cognac, i kakelugnen sprakar det från vedträden det lyssnas på Nisse Landgren och i bakgrunden hörs vinden som susar runt knuten.
DSC_0083Sist men inte minst stiger jag ut på verandan.
DSC_0098DSC_0085Jag blir alldeles salig för jag älskar kontrasten till övriga huset, korgstolar, pelargoner och krukor som fått en härlig patina.

Ovanvåningen får vi besöka en annan dag för idag skiner solen över skåneland och jag längtar ut.

Njut av dagen.
Kram Åse

6 thoughts on “Hemma hos

  1. Harry Potter bodde ju under trappan…tills han befriades från den där vidriga familjen.
    Spännande att få titta i huset och se vilka drömmar som uppfyllts genom allt slit! Tack till dina vänner som så generöst lät dig gå omkring.

  2. Så härligt att få gå på upptäcktsfärd. Ja du, tänk om gamla hur kunde tala, de hade haft mycket att berätta det är jag säker på. Och tänk detta hus så lyckligt det måste vara som får visa upp sig i sin glans igen!
    Ps Den där dörren måste bara öppnas nästa gång 🙂
    Kramen
    Pia

Var inte blyg lämna en kommentar

