Lokalbuss

Från lugnet i gamla  Alcudia tog vi oss med lokalbuss till ett livligare Palma. Det är både smidigt och enkelt att åka buss på Ön, men man ska inte ha bråttom, står det i tidtabellen att bussen kommer 11.15 får man vara beredd på att den kanske kommer 11.30 eller 11.45. Bussen kommer helt enkelt när den kommer.

Vi checkade in på Hotell Can Cera ett lite hotell med enbart 14 rum, beläget i gamla stan. En riktig liten oas med ljuvliga rum och fantastisk service.

Denna gång hade vi bestämt oss för att utforska Santa Catalina området, ett område som varit fiskarnas och arbetarnas kvarter strax utanför den gamla stadsmuren. Mysiga och konstnärliga kvarter med ett myllrande mallorcanskt folkliv. Ett charmigt område med slitna pittoreska husfasader i olika pastellfärger.
Här hittar man också mitt i hjärtat av området den omtyckta saluhallen Mercado Santa Catalina, öppen från tidig morgon fram till lunch.
Det är en fröjd att strosa i gångarna, lyssna till sorlet och njuta av alla lokalproducerade varor, frukt och grönt av bästa kvalitet.

I Palma är det ”högt i tak” här blandas turister och lokalbefolkning i en härlig samling, som en stor påse gott och blandat.

Mitt i det Spanska vardagslivet, har en orkester slagit läger det är bara att slå sig ned och njuta av gratis musiken.

Nästan vart man än befinner sig i Palma så ser man den stora pampiga katedralen La Seu.

Efter många steg och timmars strosande är det fantastisk skönt att komma tillbaka till hotellet, ta den bästa boken med sig och slå sig ned på takterassen, njuta av lugnet som infinner sig och efter en stund upptäcka att många sidor har inte blivit lästa för blicken vill hellre vandra över takåsarna.
Palma sett med mina ögon.

Kram Åse

 


13 thoughts on “Lokalbuss

  1. Det går inte att ta miste på hur mycket du tycker om Mallorca! Har läst och njutit av dina vackra bilder och texter därtill. Du skriver så målande! Ja, du älskar Mallorca och jag älskar Italien och dit ska vi till hösten. Men nog har du och andra fått mig till att vilja besöka Mallorca…
    Älskar foton med tegelpannor!!!
    Kram Gunilla

  2. Härliga bilder … vackra som om de vore ur en resebroschyr! Tegelpannorna växterna som slagit rot där är som egna små landskap … läckert!

  3. Så fint att få återkomma till Palma och Mallorca med dig och de vackra bilderna. Jag tittar, minns och njuter. Jag kom första gången till Palma 1960, då 10 år gammal och dte har blivit många resor till ön sedan dess. Just nu känns det som alldeles för länge sedan jag var där.
    Hotelltets namn har jag antecknat för visst blir det snart en resa igen till Mallorca. Absolut! NU ska jag genast läsa dina övriga inlägg från Mallorca. (I Alcudia tillbringade vi många somrar då barnen var små, men idag är de 36 år…)
    Njut och jag önskar dig fortsatt fina dagar.

  4. Åh! Dina resebilder är alltid sååååå underbara – du plockar alltid ut det speciella. Inget pressande på närmaste strand, minsann, även om ni kanske hinner med det också! Resmål ska presenteras precis så här – hjärtat liksom sväller av skönheten, det speciella för trakten och glädjen. Jag mår alltid så bra när jag får resa med, med just er!

Var inte blyg lämna en kommentar

