Chania

Chania eller Hania som Grekerna själv uttalar det, Kretas andra största stad med ca 65.000 invånare. Chania bjuder på en gammal vacker stadskärna med alldeles för många tingeltangel butiker. 

19072015-DSC_0095

Jag tappar fokus och glömmer nästan bort att höja blicken och se vad som finns ovan ögonhöjd, för runt omkring mig myllrar det att av människor, och vid varje restaurang finns det bilder på vad som finns på menyn. 

Jo Chania är vackert och jag är nöjd med mitt besök men jag slinker hellre in på den lilla taverna på en bakgata i närheten av hotellet, njuter av lugnet, den hemlagade maten och den goa atmosfären, lyssnar när någon spelar på Bouzoukin och hör vågorna som rullar in mot land. 

För mig är det Grekland på riktigt, tur är att vi alla är olika annars hade kanske även den lilla tavernan haft bilder på maten. 

19072015-DSC_0086

19072015-DSC_0102

19072015-DSC_0098

I morgon väntar en ny dag i solen.
Kram Åse 

9 thoughts on “Chania

  1. Det är så härligt att resa med dig 🙂 Du skriver så bra och tar underbara bilder!!
    Hoppas verkligen att du får en härlig dag i solen! Här regnar det, men det var rätt
    skönt just idag tycker jag.
    Kramen Pia

  2. Det var precis vad vi också gjorde när vi var i Chania…bort ifrån hamnen och in på en alldeles förtjusande lite taverna på en sidogata! Lugn, skönt och god mat! Må gott!
    Kram, Gunilla

  3. Inte en av mina favoritstäder i Grekland utan just för mycket tingeltangel. Jag uppskattade Kalamata och småstäderna i närheten. Genuint på alla vis… Men Grekland är alltid Grekland!

Var inte blyg lämna en kommentar

